جمعه، 27 میزان 1403

افغانستان وحشتناک ترین جای برای زن در جهان را به خود اختصاص داد

گزارش
شریک سازید:

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از وضعیت زنان

در جهان مطابق شاخص «WPS Index» در نیویورک مبنی بر صلح و امنیت، افغانستان در بین ۱۷۷ کشور، در رتبه آخر شاخص جهانی وضعیت زنان قرار گرفت.
افغانستان درحالی بدترین رتبه را به‌خودش اختصاص داده است که کشور دانمارک در رتبه بندی سال ۲۰۲۳ به‌عنوان کشور برتر، یمن در رتبه دوم پایین‌ترین، آفریقای مرکزی رتبه سوم پایین‌ترین و ایالات متحده امسال با امتیاز مشابه با اسلوونی، بلغارستان و تایوان در رتبه ۳۷ قرار دارند.
این گزارش «WPS» روز سه‌شنبه (۲ میزان/ ۲۴ اکتبر) توسط مؤسسه زنان، صلح و امنیت دانشگاه جورج تاون (GIWPS) و مرکز جنسیت، صلح و امنیت در مؤسسه تحقیقات صلح اسلو منتشر شده که بر اساس ویرایش چهارم این گزارش، این شاخص نشان می‌دهد که جوامعی که زنان در آن تحت شعاع کامل آزادی، دموکراسی و صلح امنیت قرار دارند ، آماده‌‌ برای سازگاری با تأثیرات تغییرات آب و هوایی هستند.
این گزارش از ۱۳ داده برای اندازه‌گیری وضعیت زنان استفاده کرده که از تحصیل و اشتغال تا قوانین و خشونت سازمان‌ یافته را در بر می‌گیرد. شاخص WPS، بر اساس همین داده‌ها وضعیت زنان را در ۱۷۷ کشور بررسی کرده که گزارش رتبه بندی آن در ۲۴ اکتبر در نیویورک منتشر گردیده است.
نویسنده اصلی فهرست WPS النا اورتیز می‌گوید: شاخص WPS با امتیازات، رتبه‌بندی و داده‌های قوی، ابزار ارزشمندی برای افرادی است که روی مسائل زنان، صلح و امنیت کار می‌کنند. سیاست گذاران می توانند از آن برای تعیین دقیق منابع مورد نیاز استفاده کنند. دانشگاهیان می توانند از آن برای مطالعه روندها در شاخص ها و در مناطق مختلف استفاده کنند. روزنامه نگاران می‌توانند از آن برای ارائه زمینه و چشم انداز به داستان‌های خود استفاده کنند و فعالان می توانند از آن برای پاسخگویی دولت‌ها به خاطر وعده هایشان در مورد ارتقای جایگاه زنان استفاده کنند.
بر اساس خروجی «شاخص WPS» تمام کشورهایی که بدترین ربته را دارند و در انتهای فهرست قرار گرفته‌اند، در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ درگیری‌های مسلحانه را تجربه کرده‌اند.
مطابق فهرست WPS درحال حاضر افغانستان بدترین رتبه را در مورد وضعیت زنان به‌خود اختصاص داده که یک زنگ خطر برای جهان خوانده شده است. زنان افغانستان پس از تسلط گروه طالبان از تحصیل، شغل و استقلالیت زندگی به‌صورت کلی محروم شده‌اند.
در شاخص WPS آمده است که جهان مشغول تعداد فزاینده‌ای از درگیری‌ها است. در عین حال، اقتدارگرایی با هدف عقب راندن پیشرفت زنان افزایش یافته است. سفیر ملان ورویر، مدیر اجرایی موسسه جرج تاون برای زنان گفته است سرمایه‌گذاری در پیشبرد برابری جنسیتی، سرمایه‌گذاری در صلح، امنیت و رفاه است.
قابل ذکر اس که گزارش WPS Index توسط وزارت امور خارجه نروژ تامین شده‌است.
این گزارش افغانستان را به‌دلیل محدودیت‌های جنسیتی و وضع قوانین سختگیرانه بر زنان ودختران  توسط طالبان در رتبه آخر قرار داده، زیرا که طالبان باوضع  قوانین خود زنان را به‌طور کامل از جامعه منع کرده است.این در حالیست که بیشتر از دوسال می شود که درب مکاتب ودانشگاه ها به روی دختران بسته است طالبان در این اواخر فرمان منع زنان آرایشگر را صادر کردن که با مخالفت های داخلی و بیرونی روبرو شدن اما آنان ظاهرا هیچ تصمیم ی برای حضور زنان در اجتماع را ندارند

محمد ناصر شیرزاد 

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز