جمعه، 27 میزان 1403

افزایش حاصلات پنبه در بلخ

گزارش
شریک سازید:

شماری از دهقانان در ولایت بلخ می‌گویند که حاصلات پنبه در این ولایت ۴۰ درصد افزایش یافته، اما بازار لازم برای فروش این محصول زراعتی آنان وجود ندارد.

دهقانان ولایت بلخ می‌گویند که واردات پنبه ماشینی به بازارهای کشور، بر فروش پنبه داخلی تاثیر منفی گذاشته و از رونق بازار آن کاسته است. از سوی دیگر، برخی از دهقانان این ولایت به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته‌اند زمین‌های خود را بکارند و در حال حاضر در زمین‌های دیگران مصروف دهقانی‌اند.

پنبه از جمله نباتات صنعتی کشور است. این نبات در ولایت بلخ به‌گونه گسترده کاشته می‌شود و حاصلات خوبی از آن به ‌دست می‌آید. دهقانان در این ولایت می‌گویند که با توجه به زحمت و هزینه آنان، پنبه بازار لازم برای فروش ندارد.

باشنده‌گان بلخ از پنبه به‌‌عنوان «زر سفید» یاد می‌کنند. کشاورزان در این ولایت سالانه هزاران جریب زمین را برای به ‌دست آوردن «زر سفید» پنبه می‌کارند. اما در نبود بازار لازم فروش، دهقانان از تنها مصارف کاشت این نبات را پوره می‌کنند.

براساس معلومات دهقانان در بلخ، نژادها (ورایتی‌های) مختلف پنبه در این ولایت کاشته می‌شود. به گفته آنان، نژاد پوزه‌ایشان، ترکی و اکالا، در بلخ نتیجه خوب داده است. به باور شماری از کشاورزان بلخی، این نژادها نسبت به تخم پنبه‌های محلی، کیفیت خوب‌تر و حاصل بهتر دارد و در زمان کمتر حاصل می‌دهد.

در همین حال، با افزایش حاصلات پنبه، شماری از کشاورزان در بلخ، از بهای بلند کودهای کیمیاوی، نبود آب و نبود بازار فروش شکایت دارند. آنان می‌گویند که بهای پنبه نسبت به سال‌های گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

شرایط بد اقتصادی سبب شده است برخی از کشاورزان که زمین دارند، به دلیل نبود آب و بهای بلند کود کیمیاوی نتوانند در زمین‌های‌ خود پنبه کاشت کنند. 

بربنیاد آمارهای ارایه‌شده از سوی مسئولان اداره زراعت امارت اسلامی در ولایت بلخ، در سال جاری ۲۸ هزار هکتار زمین در این ولایت پنبه کاشته شده است. 

شمس‌الله خالد، رئیس زراعت و مالداری امارت اسلامی در این ولایت، به رسانه‌های محلی گفته است که در سال جاری به‌طور تخمینی ۶۰ هزار تن پنبه به دست خواهد آمد که نسبت به سال گذشته ۳۷ تا ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

گفتنی است که فصل کاشت پنبه در ولایت بلخ از میانه ماه حمل آغاز می‌شود و تا سرطان هم ادامه می‌یابد. به گفته دهقانان بلخی، فصل برداشت حاصلات پنبه از ماه میزان آغاز می‌شود و تا میانه‌های ماه قوس ادامه پیدا می‌کند.

این در حالی است که شماری از فروشنده‌گان پنبه می‌گویند که نبود بازار فروش ارتباط مستقیم با بیکاری و شرایط ناگوار اقتصادی در کشور دارد. به گفته آنان، در بیش از دو سال گذشته، بیشتر افراد شغل خود را از دست داده‌اند و با گذشت هر روز شرایط زندگی برای مردم دشوارتر می‌شود.
محمد بهروز بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز