جمعه، 27 میزان 1403

کی فریاد مارا خواهد شنید

گزارش
شریک سازید:

«کی فریاد ما را خواهد شنید؟» عنوان فارسی کتابی است که به تازه‌گی مرسل سیاس، نویسنده و فعال حقوق بشر، آن را در فرانسه و به زبان فرانسوی چاپ و منتشر کرده است.

به ‌گفته‌ی مرسل سیاس، این کتاب در بردارنده‌ی ده روایت از زنان قربانی خشونت در افغانستان است و روایت یازدهم زندگی خود او را به‌عنوان یک زن که در جامعه‌ی زن‌ستیز و مردسالار افغانستان زندگی کرده، بازگو کرده است.

در روزهایی که زنان و دختران افغانستان علاوه بر منع درس‌وتحصیل، کار، گشت‌وگذار و زندگی در سایه، در خیابان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌های کابل، پایتخت کشور گروه گروه دستگیر، لت‌وکوب، زندانی و هتک حرمت می‌شوند، مرسل سیاس این روایت‌های زنان قربانی خشونت را  منتشر کرده است.

مرسل سیاس توضیح داده است که این کتاب به فارسی نوشته شده و به فرانسوی ترجمه و منتشر شده است. او اظهار امیدواری کرده است که به‌زودی بتواند نسخه‌ی فارسی آن را نیز منتشر کند.

خانم سیاس که زمانی با کمسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان کار کرده است، می‌گوید به‌دلیل حوزه‌ی کاری‌اش، هر روز با قضایای خشونت‌های خانگی سروکار داشت و به همان دلیل ده روایت از زنان قربانی خشونت را در این کتاب گردآورده و منتشر کرده است.

خانم سیاس می‌گوید که محتوای کتاب شامل روایت‌های مستند و چشم‌دیدهای او از قربانیان خشونت‌های خانگی است. خشونت‌هایی که معمولا توسط مردان انجام شده و گاهی زنان خانواده هم همدست این خشونت‌ها بوده است.
سحر بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز