جمعه، 27 میزان 1403

افزایش نا امنی در هرات

خبر
شریک سازید:

شماری از باشنده‌گان ولایت هرات می‌گویند که افزایش سرقت‌های مسلحانه آنان را به ستوه آورده است.

به گفته آنان، دزدان مسلح حتا در چندقدمی حوزه‌های امنیتی طالبان راه را بر عابران می‌بندند و با زور سلاح اموال آنان را غارت می‌کنند. این در حالی است که طالبان بارها از تامین امنیت سراسری در کشور خبر داده‌اند؛ ادعایی که تا کنون جامه عمل نپوشیده است.

باشنده های این روستا می گویندکه دزدان مسلح بدون ترس و واهمه در امن‌ترین نقاط شهر هرات، دست به دزدی می‌زنند.

صفی‌الله که در ساحه «اسپین‌ادی» شهر هرات زنده‌گی می‌کند، می‌گوید که دزدان مسلح در نزدیکی ایست بازرسی طالبان موتر‌سایکل و تلفن همراه او را دزدیدند. این باشنده هرات می‌افزاید: «ساعت ۱۰:۰۰ پیش از چاشت بود که از دروازه خانه بیرون شدم. یک موتر‌سایکل دو‌پشته در کنارم ایستاد شد. یکی پایین شد و تفنگچه را بیخ گوشم گرفت و گفت تلفنت را بده. تهدید کرد که اگر از جای خود تکان بخورم، بالایم فیر می‌کند.» صفی‌الله می‌گوید: «جای تعجب این است که از خانه ما تا پوسته طالبان شاید ۱۰۰ متر فاصله نداشته باشد و اگر موضوع ساخت‌وباخت نباشد، پدر دزد جرئت نکند که در ۱۰۰ متری پوسته دست به دزدی مسلحانه بزند. از همین ساحه که ما زنده‌گی می‌کنیم، ‌این روزها خیلی موبایل و سایکل دزدی می‌شود و طالب هم چیزی نمی‌گوید.»

باشنده‌گان هرات می‌افزایند که سرقت‌های مسلحانه افزون بر مرکز شهر، در شماری از ولسوالی‌های این ولایت نیز افزایش یافته است. باشنده‌گان ولسوالی کشک‌ رباط‌سنگی، می‌گویند که دزدی‌های مسلحانه در این ولسوالی به شکل بی‌سابقه افزایش یافته و طالبان تا کنون در مهار آن نا کام بوده‌اند.

عبدالحی، باشنده روستای چهاردره ولسوالی کشک رباط‌سنگی هرات، می‌گوید که در منطقه آنان در هیچ دوره‌ سرقت‌های مسلحانه سابقه نداشته، اما در این اواخر طی دو هفته شاهد چندین دزدی مسلحانه بوده‌اند. عبدالحی می‌افزاید: «در عمرم در قریه خود دزدی را ندیده بودم، حال روزانه یا هفته شاهد دزدی هستیم. در هفته دو یا سه ‌بار از مردم همین قریه ما پول نقد و موتر‌سایکل دزدی می‌شود. دو روز پیش وقتی بچه‌ام به بازار می‌رفت،‌ در وسط راه دزدان مسلح پیش رویش را گرفتند و ۲۰ هزار افغانی پول نقد و موتر‌سایکلش را با خود بردند.»

این باشنده هرات می‌افزاید: «گرسنه‌گی و بدبختی که به اوج خود رسیده است. آن‌قدر دزدی زیاد شده است که در هیچ دوره و حکومت به یاد ندارم که این‌قدر دزدی صورت گرفته باشد. در چهار‌قدمی خانه پول و موتر‌سایکل را می‌گیرند و هیچ کسی هم جوابگو نیست.»

در همین حال طالبان افزایش دزدی‌های مسلحانه در هرات را تایید می‌کنند و تا کید می‌ورزند که برای کاهش آن به‌صورت جدی کار جریان دارد. فرماندهی امنیه طالبان در هرات گفته است که در جریان ماه جدی بیش از ۱۵۰ تن را در این ولایت به اتهام جرایم مختلف بازداشت کرده‌اند. این نهاد طالبان می‌افزاید که دزدی‌های مسلحانه در این ولایت افزایش یافته، اما آنان تلاش می‌کنند که جلو آن را بگیرند. طالبان تاکید می‌ورزند که دزدان بیش‌تر وسایل نقلیه و تلفن‌های باشنده‌گان را می‌ربایند که تحت تعقیب جنگ‌جویان این گروه نیز قرار دارند.

باشنده‌گان هرات در حالی از افزایش سرقت‌های مسلحانه ابراز نگرانی دارند که در این اواخر گزارش‌ها از افزایش دزدی در شماری دیگر از ولایت‌ها نیز بازتاب یافته است.
.

در چنین وضعیتی، طالبان بارها ادعا کرده‌اند که امنیت سراسری را در کشور تامین کرده‌اند و کس قادر به دزدی نیست؛ اما در عمل مردم در شهرها و ولسوالی‌ها از دزدی‌های مسلحانه به ستوه‌ آمده‌اند.

محمد ناصر شیرزاد

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز