جمعه، 27 میزان 1403

افزایش بازداشت زنان

گزارش
شریک سازید:

دو منبع معتبر در شهر کابل در صحبت با رسانه‌ی رخشانه تایید می‌کنند که این بازداشت‌ها در روزهای پنج‌شنبه و جمعه(۵ و ۶ دلو) صورت گرفته است.

یکی از این منابع که خودش موفق به فرار از چنگ نیروهای طالبان شده است، می‌گوید که نیروهای امر به معروف به همراه ماموران زن این گروه، روز(پنجشنبه، ۵ دلو) دو دختر را از شهرک امیدسبز واقع در ناحیه ششم کابل و شش دختر دیگر را از شهرک مهدیه از مربوطات غرب کابل بازداشت کرده‌اند.

منبع تاکید می‌کند، تمانی دخترانی که از سوی نیروهای طالبان بازداشت شده‌اند، همه حجاب داشتند.

او می‌گوید که در میان دختران بازداشت‌شده، نیروهای امر به معروف این گروه یک دختر جوان که به همراه مادرش به بازار آمده بود را نیز بازداشت کرده‌اند.

به گفته‌ی منبع، مادر این دختر جوان پیش طالبان اصرار می‌کرد و «پیش پاهای طالبان» می‌افتاد؛ اما افراد این گروه بدون اعتنا به التماس این مادر، دخترش را در داخل موتر رنجر انداخته و با خود بردند.

این مطالب هم توصیه می‌شود:
از کوسوو تا غرب کابل؛ نسبت میان سرکوب زنان و پاکسازی قومی (۱)
«اختطاف» دختران به بهانه‌ی حجاب، نمایانگر ماهیت طالبان است
منبع توضیح می‌دهد: «یک دختر با مادرش بود، با این‌که دختر حجاب داشت؛ اما باز هم دختر را در رنجر انداختند و مادر دختر پیش پای طالب افتیده بود و عذر و زاری می‌کرد که دخترش را رها کنند؛ اما طالبان می‌گفتند که امر از بالا جای است.»

این منبع می‌گوید: «چند مرد ریش سفید هم پیش طالب عذر و زاری می‌کردند که دخترا ره از موتر پایین کنند؛ اما طالب به گپ کسی گوش نمی‌داد.»

از سویی هم، یک منبع دیگر نیز می‌گوید که روز گذشته نیروهای امر به معروف طالبان پنج زن و دختر را از ساحه‌ی مکروریان شهر کابل بازداشت کرده و با خود برده‌اند.

منبع می‌گوید که بازداشت‌شدگان شامل یک زن مسن، دو زن میان‌سال و دو دختر حدود ۱۷ و ۱۸ ساله بوده‌اند.

به گفته‌ی منبع، تمامی این زنان و دختران بازداشت‌شده حجاب مناسبی داشتند؛ اما توسط نیروهای طالبان بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر، یک نوار ویدیویی از جریان بازداشت دو زن که گویا مادر و دختر هستند، در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. منبع رسانه‌ی رخشانه می‌گوید که این ویدیو از بازداشت یک مادر و دختر در ساحه‌ی مکروریان سه است و حدود یک هفته از این رویداد می‌گذرد.

در این ویدیو دیده می‌شود که نیروهای زن طالبان تلاش می‌کنند تا یک زن و یک دختر را با خشونت و اجبار به داخل موتر نوع رنجر نیروهای طالبان ببرند.

وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز