جمعه، 27 میزان 1403

گزارش تکان دهنده در موردی حقوق بشر

گزارش
شریک سازید:

گزارش اخیر یوناما در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان حقایق تکان‌دهنده‌ای را افشا می‌کند.

 در این گزارش برای اولین بار سازمان ملل از انگیزه‌های قومی طالبان در پس بسیاری از نقض سیستماتیک حقوق بشر از جمله موارد جدید سرکوب زنان در افغانستان پرده بر می‌دارد.

از آنجا که پنهان کردن انگیزه‌های قومی در پس شعارهای مذهبی امر تازه‌ای نیست و در سایر جوامع نیز تجربه شده است، رسانه‌ی رخشانه تلاش می‌کند تا در قالب یک سری مقالات، با نگاه تطبیقی ابعادی از آنچه را که طالبان در افغانستان پیاده می‌کنند را بررسی کند.  یکی از مهم‌ترین این موارد مروری بر تجاوز گسترده به زنان در بوسنی در راستای پاکسازی قومی است.

تجاوز به زنان بوسنی در راستای سرکوب قومی

پیش از شروع جنگ بوسنی در اپریل سال ۱۹۹۲ پروپاگاندیست‌های صرب در سه محور  مهم تبلیغات خود را علیه مسلمانان بوسنیایی شروع کردند:

یکم – بوسنیایی‌ها اسلاو اصیل نیستند و ریشه ترکی دارند. این تبلیغات با استناد به مذهب و اعتقادات بوسنیایی‌ها سعی می‌کرد تصویری «بیگانه» از مسلمان‌ها ارایه کند؛ بیگانه‌ای که بقایای یک قدرت استعماری سرکوب‌گر است و حکومت، قدرت، سرزمین و حتی اعتقادات اسلاو‌های اصیل را تهدید می‌کنند.

«مسلمان بودن» و «ریشه ترکی داشتن» دو عنصری است که اصالت بوسنیایی‌ها را زیرسوال می‌برد تا در نتیجه حضور آن‌ها در دستگاه سیاسی و قلمروی به نام یوگوسلاویا تهدیدی برای قدرت، سرزمین و باورهای مسیحی صرب‌ها به‌عنوان «اسلاوهای اصیل» موجه جلوه کند.
سحر بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز