جمعه، 27 میزان 1403

حظور محبوبه سراج و نماینده های جامه معدنی در نشست دوحه

خبر
شریک سازید:

هم‌زمان با پایان روز نخست دومین نشست دوحه در مورد افغانستان، دپروس موچنا، مدیر ارشد عفو بین‌الملل می‌گوید که این نشست باید پایانی برای مصونیت از مجازات نقض حقوق بشر باشد.

این نهاد بین‌المللی روز یک‌شنبه، ۲۹ دلو در بیانیه‌ای به نقل از موچنا، این نشست را «فرصت مهم برای یک اقدام مشترک و هماهنگ» به‌منظور حمایت از حقوق همه مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران خوانده است.

به‌گفته موچنا، فرهنگ معافیت از مجازات که گروه حاکم در افغانستان را به نقض حقوق بشر جسورتر کرده است، باید فوراً مورد توجه اشتراک کننده‌گان این نشست قرار گیرد.

وی تصریح می‌کند، که جامعه بین‌المللی نمی‌تواند به «رویکرد معمول» در قبال وضعیت حقوق بشر در افغانستان ادامه دهد.

مدیر ارشد عفو بین‌الملل خاطرنشان کرده است: «گروه حاکم نادیده‌گرفتن کامل تعهدات این کشور از قوانین بین‌المللی را نشان داده و حقوق آزادی بیان، اجتماعات و تجمعات مسالمت‌آمیز و دسترسی به عدالت را در افغانستان به‌شدت محدود کرده‌اند. محدودیت‌های تبعیض‌آمیز این گروه  بر حقوق زنان و دختران با هدف محو کامل آنان از عرصه‌های عمومی نیز در ماه‌های اخیر تشدید یافته است.»

عفو بین‌الملل از اشتراک کننده‌گان نشست دوحه، به‌ویژه دبیرکل سازمان ملل خواسته است تا از گروه حاکم در افغانستان بخواهند که تمام فرامین محدودکننده حقوق زنان و دختران را لغو و کسانی را که خودسرانه و به‌گونه غیرقانونی بازداشت کرده‌اند، آزاد کنند.

گفتنی‌است، که روز یک‌شنبه، ۲۹ دلو نشستی به میزبانی سازمان ملل و با اشتراک نماینده‌های ویژه دست‌کم ۲۰ کشور در مورد افغانستان در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد.

چندی پیش نیز عفو بین‌الملل در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد و نُه سازمان دیگر خواستار اشتراک معنادار فعالان جامعه مدنی افغانستان، از جمله زنان مدافع حقوق بشر در در این نشست شده بود.

وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز