جمعه، 27 میزان 1403

شصت و هشتمین اجلاس سالانه‌ی کمیسیون مقام زن در سازمان ملل متحد در نیویارک برگزار شد

خبر
شریک سازید:

در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس سالانه‌ی


در حاشیه‌ی شصت‌وهشتمین اجلاس سالانه‌ی«کمیسیون مقام زن» سازمان ملل متحد در نیویارک، وضعیت خبرنگاران زن تحت حاکمیت طالبان طی نشستی با حضور شماری از خبرنگاران زن اهل افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.

نشست‌ی  یک‌روزه زیر عنوان«خبرنگاران زن افغانستان در حاکمیت طالبان»، بعد از ظهر روز(سه‌شنبه، ۲۲ حوت) به وقت نیویارک، با حضور شماری از خبرنگاران زن و مسوولان رسانه‌های افغا‌نستان در مقر سازمان ملل برگزار شد.

در این نشست، فرحناز فروتن و وحیده فیضی به نمایندگی خبرنگاران زن افغانستان شرکت کرده و در مورد وضعیت خبرنگاران در کشور صحبت کردند.

فرحناز فروتن در این نشست به نقل از یک خبرنگار زن در افغانستان گفته است: «در افغانستان زن بودن معیاری برای محدودیت، ممنوعیت و تبیعض است، خبرنگار زن بودن یک شجاعت بی‌پایان است. زنان خبرنگار روایت تاریخ خبرنگاری را در افغانستان تغییر داده‌اند و امروز با کم‌ترین امکانات تلاش برای حفظ و پرورش آزادی بیان در درون افغانستان دارند.»

خانم فروتن همچنان افزود، که حالا بیش‌تر از هر زمان دیگر باید بر نقش معنادار، تصمیم‌گیرنده و رهبری‌کننده‌ی زنان در رسانه‌های داخل و خارج از افغانستان تاکید شود،

به باور فروتن، زنان افغانستان  روایتی را خلق کرده‌اند که زبان‌زد دنیا،و  مجالس گوناگون شدند،  
وحیده فیضی، یکی دیگر از خبرنگاران زن افغانستان در این نشست در موردی وضعیت خبرنگاران به ویژه زنان خبرنگار  مورد بحث گرفته است، 
وی افزوده است، پس از حاکمیت دوباره طالبان، اکثریت خبرنگاران با تجربه افغانستان را ترک کردند و ما نیاز به آموزش و حمایت نسل جدید خبرنگاران زن داریم،
وی همچنان تاکید کرده است، رسانه های تعبید تنها گزینه برای اطلاع رسانی بوده و نیاز به حمایت مالی دارند، 
او تاکید می کند، که نهاد ها و رسانه ها باید تمرکز بیشتر به خبرنگاران زن داشته وفرصت بیشتر داده شود،
در همین حال، ذکی دریابی روزنگار مطرح و مسؤل روزنامه‌ی اطلاعات روز، در این نشست گفته است، حمایت از زنان خبرنگار در شرایط بحرانی که طالبان می خواهد بطور کامل آنان را حذف کند،یک  مسؤولیت مشترک برای تمامی رسانه ها و نهادهای حمایت کننده است.
وی در ادامه می افزاید:《ضمن اینکه به  استخدام،امنیت و آموزش خبرنگاران زن ادامه بدهیم، باید معیاری ژورنالیزم حرفه ای را در نظر گرفته تا باشد اعتباری روزنامه نگاری حفظ شده و چالش اعتماد مخاطبان را به اطلاع رسانی دقیق و بی طرفانه نیز حفظ کند》
نمایندگی دائم دانمارک در سازمان ملل متحد در مورد این نشست در صحفه‌ی ایکس نوشته است. خبرنگاران زن هر روز بخاطری تولید محتوایی رسانه ای جان خود را به خطر می اندازند.

این نمایندگی گفته است‌ در این نشست روی چگونگی حمایت جامعه‌ی جهانی از زنان زیری حاکمیت طالبان بحث صورت گرفت.
و اما این نشست در حالی برگزار می‌شود که طالبان بعد از دوباره به قدرت رسیدن محدویت های کسترده ای بر حضور زنان در رسانه های کشور وضع کرده اند. 
بر اساس آماری این نهاد، حدود ۸۷ درصد از زنان و روزنامه نگار طی بیش از دوسال حاکمیت طالبان تبعیض جنسیتی را تجربه کرده اند.
همچنان این نهاد گفته است حدود ۶۰ در صد از زنان خبرنگار شغل و حرفه ی خود را از دست دادند. و ۷۹ درصد زنان خبرنگار موردی توهین و تهدید های فزیکی کتبی و شفاهی قرار گرفته اند.
براساس گزارش این نهاد، ۹۱ در صد زنان خبرنگار شاغل تنها پشتیبان اقتصادی خانواده های خود بودند و ۸۷ در صد از زنان خبرنگار به دلیل ترس از طالبان و شرایط دشوار حاکم انگیزه‌ی کار ندارند.

وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز