جمعه، 27 میزان 1403

مرگز خبرنگاران افغانستان: نقض حقوق خبرنگاران به شکل گسترده‌

خبر
شریک سازید:

مرگز خبرنگاران افغانستان می‌گوید

 

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که خبرنگاران کشور در سال ۱۴۰۲ به لحاظ سطح آزادی و برخورداری از حقوق بنیادی‌ و قانونی‌شان، و حقوق‌شان به شکل گسترده‌ای نقض شده است.مرکز خبرنگاران افغانستان امروز(یک‌شنبه، ۲۷ حوت) به مناسبت روز ملی خبرنگار در افغانستان، گزارش سالانه‌ی خود را از وضعیت خبرنگاران در سال ۱۴۰۲ خورشیدی منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، وضعیت آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران در سال ۱۴۰۲ خورشیدی در افغانستان رو به وخامت بوده است.

گزارش توضیح داده است که در ۱۲ ماه گذشته فشار بر رسانه‌ها و خبرنگاران و تهدید آن‌ها با شدت بیش‌تری نسبت به سال قبل، ادامه پیدا کرده و مبنای آن دستورالعمل‌هایی بوده است که با وجود قابل اجرا خوانده شدن قانون رسانه‌های همگانی، از سوی حکومت طالبان و مقام‌های محلی صادر شده‌ است.

در گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان در سال ۱۴۰۲، دست‌کم ۱۳۹ رویداد نقض حقوق رسانه‌ها و خبرنگاران ثبت شده است که شامل ۸۰ مورد تهدید و ۵۹ مورد بازداشت خبرنگاران بوده است.

بر بنیاد این گزارش، در سال ۱۴۰۲، سایر موارد ثبت‌شده‌ی نقض حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها به لحاظ کمی نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد؛ اما از نظر کیفی و ساختاری نه تنها تغییری مشاهده نمی‌شود، بلکه در سالی که گذشت، چرخشی نگران‌کننده به لحاظ تک‌‌روی و اعمال قدرت شماری از مقام‌های قدرت‌مند طالبان در برخی از ولایات مشاهده شده است.
بر بنیاد گزارش این مرکز، که  در سال ۱۴۰۲، هشت مورد منع فعالیت  کار رسانه‌ای و یا رسانه‌ها بوده است که از آن جمله، یک دوره‌ی آموزش خبرنگاری مشترک مردان و زنان به طور دایمی، پنج رادیوی محلی به مدت چندین ساعت تا یک هفته، یک شبکه‌ی رادیو و تلویزیون محلی برای ۲۰ روز، و یک رادیوی محلی دیگر به مدت ۵ ماه بسته بوده است.

همچنان در این گزارش افزوده است که در ۱۲ ماه گذشته، محاکم مدیر مسوول دو رادیوی محلی بازداشت  شده،  که یکی به اتهام جنایی و دیگری به اتهام همکاری با رسانه‌های بیرونی و جاسوسی، محاکمه و هر کدام به یک سال زندان محکوم شدند که در حال حاضر دوران محکومیت  خود را سپری می‌کنند.

طبق گزارش ارایه شده، اداره‌ی استخبارات و امر به معروف طالبان به شکل مستقیم و غیر مستقیم با بازداشت، تهدید خبرنگاران، روند سرکوب رسانه‌ها و آزادی بیان را در سال ۱۴۰۲ به عهده داشتند.
وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز