جمعه، 27 میزان 1403

شکایت مردم از بلند رفتن بهای مواد خوراکی در ماه مبارک رمضان

خبر
شریک سازید:

همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در افغانستان، شماری از مردم؛ از بلند رفتن بهای مواد خوراکی شکایت داشته

این در حالی است، که مردم از فقر و بیکاری به تنگ آمده‌اند.
آن ها می‌گویند، که مشکلات بیکاری هر روز در حال افزایش است و صدها تن که در زمان حکومت پیشن مصروف  کارهای روزمره بودند، اکنون بیکار شدند.

عبدالباری یک تن از سبزی فروشان  شهرکابل بوده؛ که از عدم کنترول بازار توسط مسوولین شکایت دارد، وی همچنان می گوید: "مردم روزانه بیشتر از ده تا پنجاه افغانی تقاضای بیشتر ندارند، ولی ما نمی‌توانیم با چنین نرخ پائین و کم، مواد را به فروش برسانیم". وی همچنان افزود: "زمانیکه مسوولین به نرخ ارزها در بازار توجه نمی‌کنند، بیشتر دکانداران دست به احتکار می زنند‌". 
عبدالباری از بلند بودن مالیه نیز شکایت داشته و می گوید: "مالیه کمر شکن است و ما مجبور هستیم تا مواد را به چند افغانی فایده  ناچیز به فروش برسانیم"، او از مسوولین می خواهد تا به وضعیت مردم در ماه رمضان توجه جدی نموده و بازار را کنترول نمایند.


احمد رسول یکی دیگر از باشندگان کابل است، که روزگارش با کراچی دستی می گذارند، چنین می گوید: "وضعیت زندگی در تمام شهر کابل آنچنانی نبوده و مردم به نان روز و شب‌شان محتاج‌اند"
وی می‌افزاید: "در زمان حکومت پیشین کمک‌های بشردوستانه دریافت می‌کردم، اما دو سال می‌شود که اصلا کمک دریافت نکردیم، در حالیکه خانه من کرایی بوده و با دوازده نفر در خانواده تنها سرپرست خانواده خود هستم".
با این حال او می افزاید: "قبل ماه رمضان چای فروشی می.کردم و سموات خانه‌ی کوچکی داشتم که با وضع مالیه از سوی حکومت آن را هم از دست دادم، و اکنون در روی جاده‌ها باربری می‌کنم".


در همین حال، حاجی عوض یک تن از دکانداران شهرکابل چنین می گوید: "قیمت فروشی و احتکار در دین اسلام ناروا است، همه می‌دانیم که مردم در حالت فقر و بیچاره‌گی قرار دارند، بیشتر مردم توان خرید یک بوری آرد را ندارند و روزانه به کلیو خریداری می‌کنند، از طرفی هم مالیه بالای دکانداران فشار زیادی آورده است که باید مسوولین توجه جدی بالای عمده فروش‌ها نمایند، تا از احتکار و قیمت فروشی در بازار  جلوگیری شود".


هر چند طی دوسال پسین مردم از قیمت فروشی و احتکار به خصوص در ماه مبارک رمضان شکایت داشته‌اند، اما تا اکنون حکومت طالبان هیچ اقدامی برای کنترول نرخ مواد خوراکی در ماه رمضان نکرده‌اند.


وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز