جمعه، 27 میزان 1403

سازمان عفو بین‌الملل یکبار دیگر از طالبان خواست تا در های مکاتب را به روی دختران باز کند

گزارش
شریک سازید:

سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد شدید از ادامه سیاست‌های طالبان در برابر دختران افغان می‌گوید که این رویکرد «ظالمانه و حمله سیستماتیک بر یک نسل» در افغانستان است.

این سازمان روز پنج‌شنبه، ۱۶ حمل در گزارشی نگاشته که افغانستان پس از تسلط دوباره طالبان، در آستانه «نابودی غیرقابل برگشت» قرار گرفته است.

در این گزارش آمده که رژیم طالبان طی بیش از دو سال گذشته بدون هیچ‌گونه هراسی حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان را نقض کرده است.

عفو بین‌الملل خاطرنشان کرده که این گروه به‌گونه سیستماتیک برخی از نهادهای کلیدی حامی حقوق بشر را منحل و زنان و دختران افغان را از حقوق اساسی‌شان محروم کرده است.

این نهاد بین‌المللی همچنان به بازداشت خودسرانه شهروندان کشور، شکنجه، ناپدید‌ شدن و حتی قتل آنان توسط طالبان اشاره کرده است.

در این گزارش تصریح شده است که خبرنگاران، فعالان و مدافعان حقوق بشر، هنرمندان و اقلیت‌های مذهبی و قومی در افغانستان در معرض خطر قرار دارند.

عفو بین‌الملل از رژیم طالبان خواسته است تا به نقض حقوق‌بشر، قتل‌های انتقام‌جویانه و همچنان حمله به اقلیت‌های قومی و مذهبی، زنان و دختران پایان دهد.

بازگشایی فوری مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران از خواست‌های دیگر این نهاد بین‌المللی از گروه طالبان است.

به‌رغم انتقادهای جهانی از نقض حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان، اما این گروه بارها آن را رد کرده است.

در تازه‌ترین مورد، طالبان با نشر مصاحبه منیژه صدیقی، فعال حقوق زن زندانی ادعا کرده‌اند که زندانیان در زندان‌های این گروه مورد شکنجه قرار نگرفته است .

وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز