جمعه، 27 میزان 1403

عفو بین‌الملل: طالبان افغانستان را در آستانه نابودی قرار داده‌اند

خبر
شریک سازید:

عفو بین‌الملل با اشاره به سیاست‌های طالبان علیه زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی، خبرنگاران، اعضای حکومت پیشین

عفو بین‌الملل با اشاره به سیاست‌های طالبان علیه زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی، خبرنگاران، اعضای حکومت پیشین و مخالفان رژیم‌شان گفته که این گروه کشور را در آستانه‌ی «نابودی غیرقابل بازگشت» قرار داده است.

بخش جنوب آسیای عفو بین‌الملل جمعه، ۱۷ حمل با نشر بیانیه‌ای گفته است برای نجات افغانستان باید عقبگرد حقوق بشر در این کشور متوقف شود.

این نهاد می‌گوید: «طالبان چرخه خشونت را از سر گرفته و با مصوونیت کامل دست به نقض حقوق بشر زده‌اند.»

عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواسته است که «وقتی مردم افغانستان درگیر وضعیت بحرانی هستند، کنار آن‌ها بایستید و از حق آنان برای داشتن یک زندگی با کرامت در فضای آزادی و برابری حمایت کنید.»

این نهاد افزوده است که قتل‌های تلافی‌جویانه و حمله به اقلیت‌های قومی و مذهبی، زنان و دختران، دگرباشان جنسی، مدافعان حقوق بشر، اعضای جامعه مدنی، قاضیان، نمایندگان مجلس، مقام‌های دولت سابق، روزنامه نگاران و دیگران باید فوری پایان یابد.

عفو بین‌الملل همچنین بر بازگشایی مکاتب، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به روی تمامی دختران و بازگشت زنان بر سر کار و دسترسی آزادانه‌ی زنان به خدمات صحی تاکید کرده است.

این نهاد ناظر حقوق بشری از گروه طالبان خواسته است که به آزادی بیان و آزادی تشکل‌های مدنی و سیاسی احترام بگذارد و آدم‌ربایی، بازداشت‌های خودسرانه و خشونت علیه خبرنگاران و زنان معترض را پایان دهد.

عفو بین‌الملل برای بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان خواهان ایجاد یک میکانیسم شفاف و پاسخگو شده است.

این در حالی است که طالبان تا هنوز در هیچ یک از موارد به خواست‌های جامعه جهانی و نهادهای حقوق بشری پاسخ مثبت نداده است، بلکه همچنان بر تطبیق سیاست‌های سرکوب‌گرانه‌ی خودشان تاکید می‌ورزند.

وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز