جمعه، 27 میزان 1403

۹۱ خبرنگار و فعال رسانه‌ای در سه ماه گذشته در ایران تحت پی‌گرد قرار گرفته‌اند

خبر
شریک سازید:

یک نهاد مدافع حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها در گزارشی اعلام کرد که ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴، دست‌کم ۹۱ خبرنگار،

یک نهاد مدافع حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها در گزارشی اعلام کرد که ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۲۴، دست‌کم ۹۱ خبرنگار، فعال رسانه‌ای و رسانه را تحت پی‌گرد قضایی و امنیتی قرار داده است.

سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات، ۲ اپریل گزارش خود از موارد «نقض حقوق رسانه‌ها، خبرنگاران و شهروندخبرنگاران» را منتشر کرده است.

بربنیاد این گزارش، حکومت ایران در جریان سه ماه گذشته دست‌کم ۱۲ بازداشت خودسرانه از خبرنگاران و فعال حوزه رسانه‌‌یی را در کارنامه خود ثبت کرده‌ است که از این میان سه روزنامه‌نگار برای اجرای حکم بازداشت به زندان منتقل شده و نُه تن دیگر به نهادهای قضایی و امنیتی احضار شده‌اند.

سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات می‌گوید که در این مدت خانه یک روزنامه‌نگار با هجوم نیروهای امنیتی ایران مورد تفتیش قرار گرفته و اموال یک روزنامه دیگر نیز مصادره شده است.

این در حالی است که یک خبرگزاری، عکاس خود را به دلیل انتقاد از حکومت ایران اخراج کرده است.

براساس این گزارش، ۲۴ خبرنگار و مدیر مسوول رسانه‌ها که شامل هفت زن و ۱۷ مرد بوده‌اند، به ۱۴ سال و هفت ماه زندان، ۹۹ میلیون تومان جریمه نقدی، دو سال تبعید، چهار سال محرومیت از فعالیت روزنامه‌نگاری، چهار سال منع فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور محکوم شده‌اند.

سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات در این گزارش می‌افزاید که شمار پی‌گردهای قضایی خبرنگاران و مدیرمسوولان رسانه‌ها در ایران طی ماه فبروری سال ۲۰۲۴، نسبت به مدت زمان مشابه ماه پیش از آن ۴۰ درصد افزایش داشته است

وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز