جمعه، 27 میزان 1403

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در موردی حمله ایران بدون نتیجه به پاپان رسید.

خبر
شریک سازید:

اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست تل‌آویو جلسه اضطراری برگزار شده بود

اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست تل‌آویو جلسه اضطراری برگزار شده بود بدون صدور قطعنامه یا بیانیه‌ی رسمی پایان یافت.

در این نشست که یکشنبه‌شب، ۲۷ حمل برگزار شد اسرائيل و متحدانش حمله‌ی ایران را محکوم کردند ولی ایران و متحدانش دفاع مشروع خواندند.

سعید ایروانی، نماینده ایران در سازمان ملل در این نشست گفت: «آنچه ما انجام دادیم یک حمله تلافی‌جویانه بود.»

اما او هشدار داد که اگر اسرائيل اقدام دیگری علیه ایران بکند حمله‌ی بعدی «تعیین‌کننده خواهد بود.»

‏گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل در نشست شورای امنیت حمله‌ی ایران بر کشورش را محکوم کرد و گفت ایران به خاطر حمله بالای اسرائیل تنبیه شود.

او افزود که ایران در حمله بر اسرائیل از خاک کشورهای یمن، عراق، سوریه و لبنان نیز استفاده کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست گفت خاورمیانه و جهان نمی‌توانند جنگ جدیدی را تحمل کنند.

او هشدار داد که «خاورمیانه در آستانه یک درگیری تمام عیار و خطرناک» قرار دارد، بنابراین زمان آن است که «تنش‌زدایی» شود.

اکثریت اعضای شورای امنیت به شمول نمایندگان امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان که از حامیان اسرائیل به شمار می‌روند حمله‌ی ایران بر این کشور را محکوم کردند.
قصی الضحاک، نماینده سوریه اقدام ایران را دفاع مشروع خواند و در پیوند به حمله‌ بر کنسولگری ایران در دمشق، اسرائيل بر تخطی از قوانین بین‌الملل متهم کرد.

‏واسیلی نبنزیا، نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل نیز حمله‌ی موشکی ایران بر اسرائیل را «نتیجه‌ی عدم اقدام شورا در پاسخ به حمله‌ی اسرائیل خواند و از دبیر کل سازمان ملل متحد به تندی انتقاد کرد.

نبزینا گوترش را به رفتار دوگانه متهم کرد و گفت: «دبیر کل اقدام ایران را بلافاصله محکوم کرد اما حمله‌ی اسرائیل بر کنسولگری ایران در دمشق را محکوم نکرد.»

ایران اوایل صبح  یکشنبه، ۲۷ حمل با ۳۰۰ پهپاد و موشک‌های کروز و بالستیک بر اسرائیل حمله کرد. و اما اسرائیل مدعی شد که به کمک امریکا،‌ بریتانیا، فرانسه و اردن ۹۹درصد این موشک و پهپاد ها را دفع کرده است.

وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز