جمعه، 27 میزان 1403

تلاش ها برای به کرسی نشاندن آپارتاید جنسیتی

خبر
شریک سازید:

مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق زنان ایران از زنان امریکایی خواست،

تا  به کارزار مبارزه با «آپارتاید جنسیتی» زنان و دختران ایرانی و افغانستانی پیوسته و حمایت کنند.

به نقل از فاکس نیوز، مسیح علی نژاد، به‌طور ویژه از برخی چهره‌های تاثیرگذار امریکا از جمله میشل اوباما، آپرا وینفری و الهان عمر نام گرفت و آنان را به کارزار جهانی مبارزه‌ با آپارتاید جنسیتی دعوت کرد.

وی همچنان اضافه کرده است؛ «من از کشوری آمده‌ام که به من گفته شد اگر موهایم را نپوشانم، به دار آویخته می‌شوم.»

پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، زنان از آموزش، کار و از حقوق سیاسی و مدنی محروم شده‌اند. فعالان حقوق بشر و کارشناسان سازمان ملل متحد، این رفتار طالبان در برابر زنان را «آپارتاید جنسیتی» می‌دانند. 
قابل ذگر است. که  زنان افغانستانی و ایرانی با راه‌اندازی کمپاینی از سوی «اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی» و نشر اعلامیه‌ای برای گسترش صدای زنان این کشور‌ها که با سیستم «آپارتاید جنسیتی» مبارزه می‌کنند؛ خواستار پایان دادن به این «جرم» شده‌اند.


در ماه‌های گذشته ده‌ها چهره‌‌ی شناخته شده حقوق بشری جهانی از جمله ملاله یوسفزی، برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل از پاکستان، شیرین عبادی، برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل از ایران، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق امریکا با امضای توماری به کارزار به‌رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی پیوسته‌اند.

فعالان حقوق زن و مدافعان حقوق زنان، نخستین جلسه‌ی «کمپاین اتحاد علیه آپارتاید جنسیتی» را در هفته‌ی اول ماه اپریل با حضور بیش‌از چهل زن افغانستانی و ایرانی به‌صورت انلاین برگزار کرداند. در این نشست، بر ضرورت اتحاد و هم‌بستگی بین زنان، گروه‌ها و قشرهای مختلف اجتماعی از ایران و افغانستان تاکید شد و زنان خواستار  گسترش این کارزار و تداوم جلسه‌های آن شده اند،

این در حالی‌ست که مسیح علی‌نژاد پیش‌تر در پیامی به‌مناسبت نوروز، سال جدید خورشیدی را «سال اتحاد ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها علیه آپارتاید جنسیتی» خوانده بود.

محمد ناصر شیرزاد

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز