جمعه، 27 میزان 1403

ادامه محدویت های وضع شده بالای زنان به آینده اقتصادی افغانستان زیان بار است.

خبر
شریک سازید:

همزمان بانک جهانی، با نشر گزارشی گفته است که آینده‌ی اقتصادی افغانستان به دلیل عدم رشد

تولیدات  ناخالص داخلی و کاهش کمک‌های خارجی تاریک خوانده است، این سازمان افزوده است، که به‌دلیل سیاست‌های طالبان در مورد زنان و دختران، جامعه‌ی جهانی شیوه‌ی حمایت از افغانستان را تغییر داده و اکنون با ارائه  کمک‌های بشردوستانه از خدمات اساسی حمایت می‌کند.

بانک جهانی در این گزارش تولید ناخالص داخلی افغانستان در سال ۲۰۲۱ تا ۲۰.۷ درصد و در سال ۲۰۲۲ تا ۶.۲ درصد کاهش یافت.  

همچنان در بخشی از این گزارش  محدودیت‌های موجود طالبان بر زنان و دختران نیز پرداخته است. بانک جهانی سیاست‌های طالبان را نگران‌کننده خوانده و نوشته است: «در چارچوب نگرانی‌های عمیق در مورد سیاست‌های اداره موقت طالبان، از جمله همچنان محدودیت‌های اعمال شده بر زنان و دختران، جامعه‌ی بین‌المللی، به‌شمول بانک جهانی، روی‌کرد خود را برای حمایت از افغانستان مجددا تنظیم کرد. ابتدا به ارایه حمایت‌های بشردوستانه و سپس به ارایه پشتی‌بانی خارج از بودجه برای ارایه‌ی خدمات اولیه و معیشت».  

به گفته‌ی بانک جهانی، در این مدت میزان خانواده‌هایی که درآمد کافی برای تامین نیازهای غذایی اولیه را نداشتند از ۱۶ درصد به ۳۶ درصد افزایش یافت.  

از بحران اقتصادی حاکم در افغانستان، زنان و دختران بیش‌ترین آسیب را متحمل شده‌اند. سیاست‌های طالبان بر فعالیت‌های آزادانه‌ی آنان تاثیری مستقیم بر آسیب‌پذیری شان داشته است. زیرا طالبان کار زنان در بسیاری از نهادها و سازمان‌های ملی و بین‌المللی را ممنوع کرده است. در نتیجه‌ی ممنوعیت کار آنان، اقتصاد افغانستان و خانواده‌ها آسیب دیده است.  

بر اساس آمار برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد، ممنوعیت کار زنان یکی از عامل‌های بحران اقتصادی در افغانستان محسوب می‌شود. ممنوعیت کار زنان از شش میلیون تا یک میلیارد دالر به اقتصاد افغانستان آسیب رسانیده است.  

گفتنی‌ست، که با ممنوعیت کار زنان بیشترین میزان درآمد خانواده ها متکی به مردان می شود.

محمد ناصر شیرزاد 

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز