جمعه، 27 میزان 1403

نگرانی از اخراج نظامیان پیشین کشور

خبر
شریک سازید:

هم‌زمان با آغاز دور دوم اخراج اجباری شهروندان افغانستان از پاکستان وایران

هم‌چنان ادامه‌ی اخراج شهروندان افغانستان از ایران؛ «کمیتهی حمایت از نظامیان پیشین افغانستان»، خواستار توقف این روند شده است. کمیته‌ی نظامی این جنبش شنبه‌های ارغوانی می‌گویند که اخراج اجباری نظامیان پیشین افغانستان از ایران و پاکستان، جان آنان را به خطر می‌اندازد.

کمیتهی حمایت از نظامیان پیشین افغانستان،  که نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین به‌ویژه نظامیان زنان، علاوه بر مشکل‌های امنیتی و چالش‌های فروان اقتصادی در کشورهای همسایه، با مشکل‌های جدی روحی، روانی، امنیتی و اقتصادی در داخل کشور نیز مواجه هستند.

در بخش از این اعلامیه آمده است که نظامیان حکومت پیشین افعانستان، به‌دلیل ۲۰ سال مبارزه در برابر گروه‌های تروریستی به‌ویژه طالبان از جمله قشرهای آُسیب‌پذیر اند؛ اما به ‌گفته‌ی آنان در نزدیک به سال حاکمیت طالبان به آنان توجه صورت نگرفته است.

اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی گفته‌اند: «گروه طالبان در نزدیک به سه سال گزشته حکومت خود خوانده شان در افغانستان با بی‌رحمی تمام هزاران نفر از نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین را به بهانه‌های مختلف بازداشت، شکنجه، توهین و تحقیر و به‌قتل رسانیده‌اند؛ که این روند اکنون نیز ادامه دارد».

آنان وضعیت نظامیان پیشین را وحشت بار  عنوان کرده و هم‌چنان از نهادهای ملی و بین‌المللی نیز در مورد بی‌توجهی نسبت به وضعیت آنان انتقاد دارند. «نهادهای ملی و بین‌المللی، کم‌ترین توجه را نسبت به آنان نداشته و حتا در پروسه‌های انتقال، نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین که دوشادوش نیروهای بین‌المللی در صف نخست مبارزه علیه تروريزم و طالبان قرار داشتند؛ کم‌ترین سهم را دارند.»

این نظامیان پیشین می‌گویند که به‌دلیل این بی‌توجهی‌ها و تهدیدهای امنیتی آنان مجبور شده‌اند که همراه با خانواده‌ها و فرزندان‌شان راه‌های مهاجرت حتا  به‌شکل غیرقانونی را در پیش گیرند. هزاران نفر از نظامیان پیشین به ایران و پاکستان پناهنده شده‌اند؛ اما اکنون آنان نیز از این کشورها در معرض اخراج شدن و بازگشت به افغانستان قرار دارند.

اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی از کشورهای مهاجرپذیر خواسته‌اند که به نظامیان پیشین افغانستان به‌ویژه زنان نظامی ویزای بشردوستانه صادر کنند.آنان از سازمان ملل متحد خواسته‌اند که در هماهنگی با حکومت ایران و پاکستان زمینهی حضور قانونی نظامیان حکومت پیشین افغانستان را در این دو کشور فراهم کند و رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتی؛ مهاجرین افغانستان به‌ویژه نظامیان پیشین را در این دو کشور سرعت دهند.

شایان ذکر است، با حاکمیت دوباره  طالبان ، نظامیان پیشین افغانستان بر اثر تهدیدهای امنیتی افغانستان را ترک کرده و در کشورهای مختلف از جمله پاکستان و ایران به‌سر می‌برند.

محمد ناصر شیرزاد 

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز