جمعه، 27 میزان 1403

نگرانی خبرنگاران زن از افزایش محدویت ها و مشکلات دورن رسانه ی پروان

گزارش
شریک سازید:

شماری از بانوان خبرنگار در پروان


شماری از بانوان خبرنگار در پروان از افزایش محدودیت‌ها در برابر کار شان نگرانی می کنند.
آنان می گویند که مشکلات اقتصادی، نبود مصوونیت شغلی و امنیتی، نبود حمایت های حقوقی از خبرنگاران و پوشیدن ماسک اجباری در رسانه ها آنان را به مشکل مواجه ساخته است.
حلیمه و خاطره از خبرنگاران رسانه های صوتی پروان استند می گویند؛ برخورد دوگانه با خبرنگاران و دریافت نکردن اجازه برای اشتراک در  نشست‌های خبری مقام‌های امارت اسلامی و وضع محدودیت ها و مشکلات مالی رسانه ها از چالش های اند که کار خبرنگاری را برای آنان دشوار ساخته است.
آنان می گویند؛ رسانه های پروان با مشکلات جدی مالی مواجه استند.

" نبود مصونیت شغلی و امنیتی و همچنان پوشیدن ماسک اجباری و اجرای برنامه و ایکه پرداخت نشدن به موقع معاش ماهانه ما و دگه ای که بر ما اجازه اشتراک در نشست های خبری داده نمی شود واقعا که مشکلات زیادی را بر ما بوجود آورده و توقع ما ای است که باید در این هم حکومت و هم نهادی حامی رسانه توجه جدی نمایند".
در همین حال شماری از زنان خبرنگار که بیکار شده اند از وضعیت بد اقتصادی شکایت دارند.
اسرا راسخ یکی از کارمندان رسانه ای پروان است می گوید؛ تنها نان آور خانواده خود بوده و اکنون با بسته شدن رسانه شان و وضع محدودیت بالای زنان خبرنگار  به بی سرنوشتی بسر میبرد.
بانو راسخ از نهاد های حامی رسانه ها و  امارت اسلامی افغانستان می خواهد که زمینه کار را برای زنان فراهم سازند.

"بدلیل روی کار آمدن حکومت طالبان رسانه ما بسته شد و هم چنان محدودیت ها بالای کارمندان رسانه ای و بالای طبقه اناث بیشتر شده است  و فعلا بیکار استم یگانه نان آور خانه بودم خواستار ای استم که محدودیت ها بالای طبقه اناث کاهش پیدا کند و زمینه کار برای شان مساعد"
درعین حال رامین منصوری مدیر خبر رادیو دنیای نوین حضور زنان را در کار رسانه ای مهم میداند و اما می گوید که چالش های امنیتی ، اقتصادی، اجتماعی و وضع شرایط سخت گیرانه بالای زنان خبرنگار بیشتر زمینه کار زنان خبرنگار را محدود ساخته است.

"حضور زنان در رسانه بسیار مهم است ولی با ابراز تاسف نمیتانیم بیشتر حضور زنان را در رسانه ها داشته باشیم.
درکل میشود گفت زنان نصفی از فعالیت رسانه ای بودن که حالی نیستند.
قسمی که بر همه هویدا است و میشه گفت که  خبرنگاران خبرنگاران زن در وضعیت بد روحی روانی و شغلی و اقتصادی و اجتماعی قرار دارند. " 
در همین حال مسرور لطفی مسوول اجرایی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان حضور زنان را در رسانه مهم میداند و می گوید مطابق و اصول و قواعده پذیرفته شد زنان هم مانند مردان می توانند در رسانه ها کار کنند.
" حضور زنان در رسانه ها هم مهم است زنان هم باید مثل مردان میتوانند کار کنند د رسانه ها مطابق به اصول و قانون انسانی و اخلاقی و سایر قوانین

با این همه رحمت الله رحیمی آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت پروان با آنکه حضور زنان در رسانه ها را مهم میداند اما می گوید که اداره فرهنگ به تاسی از فیصله نشست کمیته مصوونیت برای مساعدت و دستگیری خبرنگاران زن  که وظیفه شان را از دست داده اند لستی را ترتیب داده کرده و با مقام های محلی این ولایت شریک ساخته اند.

" به تاسی از فیصله کمیته مشترک حکومت و رسانه ها یعنی کمیته مصونیت خبرنگارا مجموعه از خبرنگاران که از کار و فعالیت رسانه ای بیکار شده اند فیصله به امی شد که جدول مکمل از شهرت خبرنگاران به مقام ولایت پیشنهاد شود تا مقام ولایت وسیلتآ منحیث ارتباط به نهاد های حکومتی مدد رسان راجع کند تا به اونا کمک صورت بگیرد."
این در حالیست که بر اساس گزارش ها برخی از نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران نیز تنگ شدن ساحه فعالیت به خبرنگاران زن را نگران کننده دانسته می گویند نزدیک به نود و پنج درصد از خبرنگاران زن در کشور کارهای شان را ازدست داده‌اند.

حلیمه شیرزی

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز