جمعه، 27 میزان 1403

سازمان ملل‌‌متحد، آموزش قابله‌ها یکی از راه سلامتی زنان و دختران است

خبر
شریک سازید:

هم‌زمان با تجلیل از روز قابله ها

 

هم‌زمان با تجلیل روز قابله ها و اما یک روز پس از آن صندوق جمعیت سازمان ملل متحد یا UNFPA Afghanistan، امروز (۱۷ ثور) در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش نگاشته که قابله‌ها برای ارائه خدمات بهتر به مادران و دختران نیاز به آموزش بیش‌تر در عرصه‌ی قابله‌گی دارند.

فهیمه نظری، رییس انجمن قابله‌های افغانستان به این نهاد گفته است که هرچقدر قابله‌ها سطح آگاهی و اطلاعات شان بالا برود، به‌همان اندازه می‌توانند که به مادران خدمات بهداشتی بهتر ارائه کنند.

خانم نظری افزوده است: “تقویت آموزش قابله‌گی به قابله‌ها این امکان را می‌دهد که از تخصص و اطلاعات ضروری برای ارائه خدمات برتر صحت مادر و باروری به زنان و دختران در افغانستان برخوردار شوند”.

هم‌چنان سازمان جهانی صحت یا WHO، نیز به‌مناسبت روز جهانی قابله‌ها در اکس خود گفته است که قابله‌ها در ارائه مراقبت و حمایت از زنان و خانواده‌های‌شان، خدمات حیاتی انجام می‌دهند.

این نهاد نوشت: “قابله‌ها نقش حیاتی در سلامت جنسی، تولید مثل، مادر، نوزاد، کودک و نوجوان دارند و خدماتی ارائه می‌دهند که می‌تواند جان بیش از ۴ میلیون نفر را در سال نجات دهد”.

گفتنی‌ست که از شانزدهم ماه ثور، همه ساله به‌عنوان “روز جهانی قابله‌ها” در سراسر جهان تجلیل به‌عمل می‌آید.
شایان ذکر است ، که حکومت ا،ا،ا پس از وضع محدودیت‌ها بر آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، دانشگاه‌ها، زنان را هم در بسیاری اداره‌های دولتی و تمامی اداره‌های غیردولتی منع کرد، اما اکنون شماری محدود از زنان در بخش صحت مصروف کار اند و آموزش زنان و دختران در بخش قابله‌گی هم خارج از این محدودیت‌ها قرار داشته ولی اکثریت دختران در این بخش نیز با مشکلات اقتصادی روبرو اند،


وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز