جمعه، 27 میزان 1403

فرانت‌لاین: یک فعال حقوق بشر در افغانستان به یک سال حبس محکوم شده است

گزارش
شریک سازید:

احمد فهیم عظیمی از ا،ا،ا

احمد فهیم عظیمی از سوی  ا،ا،ا  به یک سال حبس محکوم شده است.
سازمان حقوق بشری موسوم به فرانت‌لاین می‌گوید احمد فهیم عظیمی، مدافع حقوق بشر و حق آموزش و رئیس “مرکز فکر بهتر” در افغانستان از سوی محکمه ا،ا ، ابه یک سال حبس محکوم شده است.
این سازمان در بیانیه‌ای که ۷ می نشر کرده گفته که محکمه ا،ا،ا در اول اپریل این حکم را در غیاب او صادر کرده و احمد فهیم عظیمی آن را نپذیرفته و استیناف‌طلب شده است.
فرانت‌لاین از وضعیت احمد فهیم عظیمی در زندان امارت اسلامي و وضعیت صحی پدرش در پی این تصمیم‌گیری ا،ا،ا ابراز نگرانی کرده است.
یک تن از نزدیکان احمد فهیم عظیمی می‌گوید پیش از ابلاغ این حکم، چندین جلسه محکمه حکومت امارت اسلامي به این دلیل بی نتیجه ماند که احمدفهیم عظیمی و همکارش صدیق الله افغان اتهامات وارده نسبت به خود از سوی ا،ا،ا را نپذیرفتند.
او که نخواست نامش در گزارش گرفته شود به رسانه ها گفت فیصله محکمه ا،ا،ا در مورد سرنوشت احمد فهیم عظیمی و همکارش صدیق الله افغان غیابی بوده اما در تاریخ اول اپریل با حضور اعضای خانواده این دو تن، این فیصله به آنان ابلاغ شد که احمد فهیم عظیمی وهمکارش آن را نپذیرفتند.
او همچنان ادعا می‌کند که قاضی محکمه ا،ا،ا بیشتر شنونده اتهاماتی بوده که از سوی استخبارات این حکومت در جلسه‌های محکمه‌ احمد فهیم عظیمی و همکارش صدیق‌الله افغان مطرح شده نه آن‌چه این دو بیان می‌کردند.
نزدیکان  احمد فهیم عظیمی: این فعال صدیق الله افغان همکار احمد فهیم عظیمی شب عید سعید فطر رها شد این دوگانگی رفتار حکومت  ا،ا،ا با این دو سبب سکته مغزی پدر احمد فهیم عظیمی شده و تاکنون وضعیت صحی خوبی ندارد.
در همین حال شماری از مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان می‌گویند برخوردا،ا،ا با دادخواهان و مدافعان حقوق بشر غیرعادلانه و بیان‌گر این است که تغییری در حق آموزش، تحصیل و کار زنان و دختران رونما نخواهد شد.
احمد فهیم عظیمی و همکارش صدیق الله افغان فعالان حق آموزش به دلیل حمایت از حق آموزش دختران و حمایت از تیم رباتیک دختران افغانستان وهمکاری با آنان برای ترک این کشور به تاریخ ۱۷ اکتوبر ۲۰۲۳ از سوی حکومت  امارت اسلامي در دفترشان واقع در کارته چهارکابل بازداشت شدند.
ا،ا،ا به تازه گی در مورد محاکمه احمد فهیم عظیمی رسما چیزی نگفته است.

وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز