دوشنبه، 26 سنبله 1403

فراغت بیش‌از صد زن از یک دوره‌ی آموزشی خیاطی شش ماهه در ولایت کابل خبر داد.

زنان
شریک سازید:

بنیاد خیریه‌ی قطره امروز شنبه

 

بنیاد خیریه‌ی قطره، امروز شنبه (۱۱ می) در حساب کاربری اکس‌اش می‌گوید که این بنیاد سومین دوره‌ی فراغت زنان از هنر خیاطی را در کابل جشن گرفته است.

این بنیاد نوشت: “ما در حالی آخرین فراغت دوره‌ی کوتاه مدت خیاطی بیش از ۱۰۰ زن را جشن می‌گیریم که اکثریت زنان در افغانستان از فرصت‌های شغلی منظم و حضور مستمر و همه‌جانبه در جامعه محروم هستند”.

بنیاد خیریه‌ی قطره افزوده که شمار زیادی از این زنان تنها نان‌آور خانواده‌های خود هستند و می‌توانند با این هنر کسب درآمد کنند.

“در بین این زنان کسانی هم حضور دارند که به هر دلیلی تنها نان‌آور یک یا چند خانواده هستند. از این رو تلاش می‌کنیم، تا فرصت‌های آموزشی موثر خیاطی را توسط مربیان مجرب برای آنان فراهم کنیم‌. هدف ما این است که دانش‌آموزان پس از فراغت به حداقل استقلال مالی برسند و بخشی از نیاز‌های مادی و خانواده‌گی آنان برطرف شود”.

این بنیاد با اشاره به محدودیت‌های زنان در افغانستان می‌گوید که هدف آن از فراهم‌کردن  زمینه‌‌های کاری برای زنان و دختران برگرداندن تجربیات و زندگی با سهولت زنان است

پس از این ممنوعیت‌ها در دو سال پسین شمار زیادی از دختران و زنان به خیاطی و تجارت‌های کوچک و متوسط رو آورده‌اند؛ اما با آن‌هم کار زنان در بخش‌های خصوصی نیز از فرمان‌های محدودکننده‌ی طالبان متاثر شده است. از سوی دیگر زنان هنرپیشه با کم‌بود و یا نداشتن بودجه‌ی کافی برای سرمایه‌گذاری و یا راه‌اندازی هنر شان، مواجه‌اند. این زنان به بازارهای ملی و بین‌المللی نیز دست‌رسی ندارند.

این در حالی‌ست که چندی پیش برنامه‌ی جهانی غذا در افغانستان نیز جهت استقلالیت مالی زنان، برای شماری از زنان و دختران زمینه‌ی آموزش خیاطی را فراهم و هم‌چنان برای آنان چرخ‌های خیاطی نیز توزیع کرد.


سودابه نیازی

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز