دوشنبه، 26 سنبله 1403

بخش انکشافی سازمان ملل در تلاش ایجاد فرصت های شغلی برای زنان افغانستان هستیم

زنان
شریک سازید:

بخش انکشافی سازمان ملل متحد در

 

بخش انکشافی سازمان ملل‌ متحد، گزارش خود را درباره‌ی پشت‌کار و تاب‌آوری زنان کارآفرین در نزدیک به سال تحت حاکمیت طالبان منتشر کرد و می‌گوید که ۷۳ درصد کارآفرین‌های زن نمی‌توانند بدون محرم مرد از خانه بیرون بروند.

استفان رودریکس، رییس برنامه‌ی انکشافی سازمان ملل متحد (یوان‌دی‌پی)، با اشاره به برخی از نکات این گزارش در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش و تاکید بر حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی نگاشته که گزارش این نهاد، بر مبنای مصاحبه با ۳هزار و ۱۰۰ کارآفرین زن تهیه شده است.

وی همچنان می افزاید : “زنان نقش مهمی در حفظ اقتصاد محلی بازی می‌کنند. زنان و مردان باید حقوق مساوی برای پیش‌برد تجارت‌شان داشته باشند. باید راه‌هایی جست‌جو شود، تا زنان بدون نگرانی به کسب‌و‌کارشان ادامه بدهند”.

در گزارش منتشر شده‌ی این نهاد آمده است که ۷۳ درصد از مصاحبه شونده‌ها از محدودیت‌های سفر بی‌محرم شکایت کرده‌اند و ۴۱ درصد از این کارآفرین‌های زن، وادار به گرفتن قرض شده‌اند.

سازمان ملل متحد در این گزارش خود گفته است: “کارآفرین‌های زن در افغانستان با موانع زیادی از جمله تبعیض، محدودیت‌های عملیاتی و سیستم مالی شدیدا ضعیف مواجه‌اند. مشروط‌کردن سفر زنان با همراهی یک عضو مرد خانواده، بار اضافی بر شانه‌‌های زنان است و هزینه‌های سفر را نیز بر  کارآفرین‌های زن دو برابر می‌کند”.

سازمان ملل نوشته که طبق گفت‌وگوهای این نهاد، ۸۰ شرکت‌ تحت رهبری زنان به کسب‌وکارهای خود به عنوان تنها منبع درآمد متکی بوده است

در ادامه‌ی این گزارش سازمان ملل متحد بیان شده که کشور جاپان، پس از اگست سال ۲۰۲۱ تا کنون برای بیش‌از ۶ هزار نفر کارآفرین زن کمک‌های مالی و تخنیکی را جهت حمایت از کسب‌و‌‌کارهای‌ کوچک‌شان انجام داده‌است.

این در حالی‌ست که چندی پیش رافایلا آیودیس، نماینده‌ی اتحادیۀ اروپا برای افغانستان در دیدارش با کارآفرین‌های زن در ولایت قندهار گفته بود که زحماتی‌که زنان کارآفرین متحمل می‌شوند قابل ستایش است و باید از آن‌ها حمایت صورت گیرد

وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز