دوشنبه، 26 سنبله 1403

دیدار وگفتگو توماس وست، با لانا نصیبه در موردی وضعیت زنان افغانستان

زنان
شریک سازید:

توماس وست نماینده‌ی ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا برای افغانستان

 

توماس وست، با نشر پیامی در برگه‌ی اکس نوشته است که با لانا نصیبه، معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی و سالم الذابی، مشاور وزیر امور خارجه دیدار و دو طرف در مورد منافع مشترک‌شان در افغانستان، گفت‌وگو کرده‌اند.

نماینده‌ی ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا افزوده که دو طرف دیدگاه‌های هم‌سو در مورد وضعیت اقتصادی و امنیتی در افغانستان داشته و در این دیدار هم‌چنان بر دیپلماسی واحد نیز تاکید شده است.

وزارت امور خارجه‌ی امارت متحده‌ی عربی نیز این دیدار را «سازنده» عنوان کرده است.

این وزارت با نشر پیامی در برگه‌ی اکس نوشته است که آنان در مورد تلاش‌های مشترک در زمینه اجرای آخرین قطع‌نامه‌ی ۲۷۲۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرده‌‌اند.

اعضای شواری امنیت با تصویب این قطع‌نامه از دبیرکل سازمان ملل متحد خواستند که برای افغانستان نماینده‌ی ویژه تعیین کند.

پیش از این هیدر بار، معاون بخش زنان در دیده‌بان حقوق بشر از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته بود که در تعیین نماینده‌ی ویژه برای افغانستان تخصص وی در حوزه‌ی حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان را در نظر داشته باشد.

شماری از زنان و دختران معترض نیز هم‌واره به گفت‌وگوهای مستقیم با نمایندگان تعیین شده‌ از سوی سازمان ملل متحد تاکید کرده است.

باید افزود که ا،ا،ا  در دومین نشست دوحه، باوجودی‌که از سوی سازمان ملل متحد دعوت شده بود، شرکت نکردند. این گروه هم‌چنان تاکنون بارها مخالفت شان را با تعیین نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد اعلام کرده است. اما ا،ا،ا تاکید دارند که در موجودیت یوناما به نماینده‌ی ویژه نیاز نیست.

وزارت امور خارجه‌ی امارات متحده‌ی عربی هم‌چنان افزوده که دو طرف در مورد حقوق زنان نیز در این دیدار گفت‌وگو کرده‌اند.

پیش از این نیز توماس وست، در سفرهای منطقه‌ی خود که در مورد افغانستان انجام داده، با مقام‌های کشورهای مختلف در مورد وضعیت زنان و دختران گفت‌وگو کرده است.و اما این گفتگو ها نتیجه بخش نبوده است


این در حال است، که حقوق زنان و دختران هم‌چنان به‌گونه‌ی روزافزون از سوی ا،ا،ا نقض می‌شود. این گروه تاکنون به هیچ یک از خواست‌های جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های بین‌المللی در مورد رعایت حقوق زنان پاسخ مثبت نداده است.

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز