دوشنبه، 26 سنبله 1403

صحرا مانی، فیلم‌ساز زن جایزه‌ی جهانی «بنیاد اکثریت فمینیستی» را دریافت کرد

زنان
شریک سازید:

فلیم ساز زن افغانستانی، با تهیه‌ی فیلم

 

فیلم‌ساز زن افغانستانی، با تهیه‌ی فیلم «نان و گل‌های سرخ» که روایتی از مقاومت زنان افغانستانی در برابر ا،ا،ا مستند شده است، برنده‌ی این جایزه‌ی شناخته شده است.

صحرا مانی، ناوقت روز چهارشنبه، دوم جوزا با نشر خبرنامه‌ی در برگه‌ی کاربری اکس اش نگاشته است: «افتخار می‌کنم که جایزه‌ی اکثریت فمینیست را برای کارم در مورد زنان کشورم دریافت کردم. امیدوارم این جایزه بتواند به بلند بردن صدای زنان در افغانستان و تغییرات چشم‌گیر در این کشور کمک کند».

در همین حال، بنیاد اکثریت فمینیستی نیز روز چهارشنبه، دوم جوزا در یک اعلامیه‌ی خبری نوشت که هفته‌ی پیش میزبان شانزدهمین مراسم سالانه‌ی جوایز حقوق زنان در لس آنجلس امریکا بود.

طی این مراسم، جایزه‌ی «مِویس لنو» برای حقوق جهانی زنان به صحرا مانی و تیم مستند «نان و گل‌های سرخ» اهدا شد.
این جایزه توسط جی لنو، مجری سرشناس سابق تلویزیون در امریکا و همسرش مِویس لنو، عضو هیأت مدیره‌ی داده شد

صحرا مانی، نگاشته است: «هدف من ثبت مبارزات زنان در کشورم برای نسل آینده است». او از مستند سازی زندگی زنان تحت حاکمیت ا،ا،ا، و تصمیم اش در مورد ساخت این مستند ابراز خوشی دارد. صحرا می‌گوید: «می‌دانستم که وقتی در ضبط داستان خود شکست می‌خوریم محکوم به تکرار آن هستیم».

مستند «نان و گل‌های سرخ» نگاهی است از درون به مقاومت زنان افغانستان در برابر ا،ا،ا در کابل. این فیلم داستان سه زن افغانستانی را روایت می‌کند و نشان می‌دهد چگونه زندگی‌شان پس از تصرف ا،ا،ا  در سال ۲۰۲۱ تغییر کرده و چگونه با شجاعت در مقابل «آپارتاید جنسیتی» ایستادگی می‌کنند.

نان و گل‌های سرخ در سال ۱۴۰۲ در هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی کن نمایش ویژه داشت.در کنار خانم مانی، کارولین مالونی، نماینده سابق کانگرس امریکا و دکتر آستین دنارد، پزشک زنان مستحق جوایز بنیاد اکثریت فمینستی شناخته شدند.

این فیلم، که سال گذشته در بخش ویژه‌ی جشن‌واره «کن» فرانسه به‌نمایش گذاشته شد، قرار است تا از اول ماه سرطان در «اپل تی‌وی پلاس» و پرده‌ی سینماهای منتخب اکران شود

این در حالی‌ست که جایزه‌ی جهانی حقوق زنان بنیاد اکثریت فمینیستی همه ساله به تعداد محدودی از افرادی اهدا می‌شود که به‌طور چشم‌گیری در پیش‌برد حقوق زنان و دختران و افزایش آگاهی از بی‌عدالتی‌هایی که زنان به دلیل جنسیت خود با آن مواجه هستند،

فرزانه سروری

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز