جمعه، 27 میزان 1403

افغانستان بحرانی ترین کشور برای زنان شناخته شده است

خبر
شریک سازید:

بخش زنان سازمان ملل متحد

 

بخش زنان سازمان ملل متحد، در یک گزارش تحلیلی خود گفته است که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ا،ا،ا  بر زنان، باعث شده است تا افغانستان به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور در بحران حقوق زنان، شناخته شود. بر اساس گزارش این سازمان منع آموزش دختران، باعث شده است تا کودک‌همسری ۲۵ درصد، فرزندآوری زود‌هنگام تا ۴۵ درصد و مرگ‌و‌میر مادران تا ۵۰ درصد افزایش یابد.بخش زنان سازمان ملل متحد، امروز سه‌شنبه، اول جوزا با نشر گزارشی در مورد وضعیت زنان افغانستان، منع کار زنان و ممنوعیت‌های آموزشی بالای دختران، باعث شده است که حدود ۸۱ درصد زنان افغانستانی مجبور به حذف یک وعده غذای شان شوند و ۵۷ درصد آنان در ناامنی غذایی و یا ترس از گرسنگی به‌سر می‌برند که قدرت تصمیم‌گیری زنان در خانواده‌ها نیز به ۵۸ درصد کاهش یافته و ۸۲ درصد زنان سلامت روان ندارد.

از سوی هم در گزارش آمده است که پس از آگست ۲۰۲۱، تفکیک جنسیتی در افغانستان صورت گرفت و ا،ا،ا  با صدور پنجاه فرمان، زنان و دختران را از تمامی عرصه‌ها حذف کردند؛ اما با وجود این محدودیت‌ها، زنان افغانستانی تسلیم نشده‌اند. این سازمان نگاشته است: «زنان افغانستانی، هنوز در تلاش تشکیل دادن نهادهای جامعه‌ی مدنی استند تا مبارزه برای حق خود برای زندگی کامل و برابر در کرامت، را ادامه دهند».

بخش زنان سازمان ملل متحد، حضور زنان در جامعه را ضروری خوانده و گفته است که برای حمایت از مبارزه‌ی زنان در افغانستان، نیاز به مبارزه‌ی است. در یک همه‌پرسی که از سوی این نهاد انجام شده است؛ آمده است که ۶۰ درصد زنان افغانستانی خلاف به‌رسمیت شناسی ا،ا،ا هستند.

از سوی هم بخش زنان سازمان ملل متحد نگاشته است که رایزنی‌ها برای فرصت دادن به زنان افغانستان در سطح بین‌المللی جریان دارد. به‌گفته‌ی این سازمان؛ یکی از عناصر اصلی دستور کار «زنان، صلح و امنیت»، قرار دادن زنان در مرکز فرآیندهای تصمیم‌گیری ملی و بین المللی است. در افغانستان، زنان سازمان ملل اجندای «زنان، صلح و امنیت»، را با فراهم کردن مسیرهای متعدد گفت‌و‌گو برای جامعه‌ی جهانی با طیف وسیعی از زنان افغانستانی، ایجاد می‌کند تا اطمینان حاصل شود که صدای زنان در افغانستان و دیدگاه‌های سیاسی در مورد آینده‌ی افغانستان و سیاست‌گذاری بین‌المللی شنیده می‌شود.

سحر بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز