جمعه، 27 میزان 1403

کمک بخش زنان سازمان ملل متحد به زنان مهاجر افغانستانی در قندهار

گزارش
شریک سازید:

آلیسون دیویدیان نماینده‌ی ویژه‌ی بخش سازمان ملل متحد در

 

آلیسون دیویدیان، نماینده‌ی ویژه‌ی بخش زنان سازمان ملل متحد در منطقه‌ی مرزی تحت نام «مرز تخته پل» در ولایت قندهار با مهاجران زن افغانستانی که به تازه‌گی از پاکستان اخراج شده‌اند، دیدار کرده و وعده‌ی همکاری سپرده است.

وزارت مهاجرین طالبان نیز روز چهارشنبه، دوم جوزا خبر داد که دو هزار و ۷۶۹ مهاجر افغانستانی از ایران و ۶۶۵ نفر دیگر به‌شمول زنان و کودکان از پاکستان به‌طور «داوطلب و اجباری» بازگشتند.

این وزارت هم‌چنین نوشته است که این مهاجران در روزهای ۳۱ ثور و دوم جوزا از طریق مرز اسلام‌قلعه و مرز تورخم وارد شدند‌

در ماه‌های پسین، دولت ایران و پاکستان دست به اقدامی زده اند که مهاجران افغانستانی مهلت خروج داده بود و این دو کشور گفته بودند که اگر افغانستانی‌ها با اراده‌ی خود کشورشان را ترک نکنند، را با زور اخراج می‌کنند.

در همین حال روزنامه‌ی گاردین در گزارشی نوشته بود که با تمام شدن فرصت دولت پاکستان به مهاجران افغانستانی ساکن این کشور، هزاران شهروند افغانستان به‌ویژه فعالان حقوق زن و خانواده‌های افرادی که تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت با نهادها و دولت‌ بریتانیا کار می‌کردند، نگران‌اند که به‌ افغانستان تحت تسلط ا،ا،ا بازگشت داده‌شوند.

هم‌چنان ، شماری از این افراد پس از تسلط ا،ا،ا  بر افغانستان، همراه با زن و فرزندان‌ خود به کشورهای همسایه از جمله پاکستان پناه بردند و اکنون در معرض اخراج به افغانستان قرار دارند.

در ماه‌های گذشته هم‌زمان با تشدید بازداشت و سخت‌گیری‌ها علیه مهاجران افغانستانی در ایران و پاکستان، وزارت مهاجرین طالبان روزانه از بازگشت صدها مهاجر از این دو کشور خبر می‌دهد.

سحر بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز