جمعه، 27 میزان 1403

کانکور؛ دختران افغانستان در سومین سال متوالی دوباره از حق امتحان کانکور محروند

گزارش
شریک سازید:

عبدالباقی حقانی سرپرست اداره‌ی ملی امتحانات

 

عبدالباقی حقانی، سرپرست اداره‌ی ملی امتحانات  (پنج‌شنبه، سوم جوزا) در نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که آزمون کانکور سال جاری در پنج مرحله برگزار خواهد شد.

این اداره اولین دور آزمون کانکور را از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ جوزا در ولایت‌های میدان وردک، لوگر، پروان، کاپیسا، پنجشیر، غزنی، پکتیا، پکتیکا، کنر، زابل، بامیان، سمنگان، بادغیس، هرات، غور و نورستان برگزار خواهد کرد.

این اداره، برای دومین سال متوالی‌ست که آزمون کانکور را بدون حضور دختران برگزار می‌کند. این گروه باوجود ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، پس از به قدرت رسیدن یک دور از دختران فارغ از صنف دوازده هم آزمون کانکور را با حذف بسیاری از رشته‌ها اخذ کرد.

در همین حال، شماری از دختران فارغ از صنف دوازدهم می‌گویند که با روی کار آمدن ا،ا،ا  در افغانستان، همه‌ی هدف‌ها و رویاهای آنان با سیاست‌های این گروه نابود شده است. آنان می‌گویند که برگزاری آزمون کانکور در دومین سال بدون حضور دختران برای شان ناامید کننده است.

هاجر هاشمی،  اول نمره از مکتب فارغ شده است. او، دوست داشت پس از سپری کردن آزمون کانکور در یکی از رشته‌های حقوق و سیاسی درس بخواند و در آینده قضاوتمند  شود. اما اکنون او بر اساس فرمان ا،ا،ا  محکوم به فراموش کردن تمام هدف‌ها و رویاهایش شده است.

او می‌گوید،  که هر روز را با انتظار به پایان رسیدن محدودیت‌های ا،ا،ا سپری می‌کند تا بتواند، هدف‌هایش را دنبال کند. او برای دومین سال است که از اشتراک در آزمون کانکور از سوی ا،ا،ا منع شده است. این وضعیت او را مانند هزاران دختر دیگر افغانستانی ناراحت و نگران آینده‌ی شان کرده است.

ادامه‌ی این محدودیت بر زنان و افزایش این فقر و بیکاری بالای سودابه و زنان دیگر تاثیرات مخرب روحی و روان‌ی برجا گذاشته  است

او، که ۱۲ سال مکتب را به هدف سپری کردن موفقانه‌ی آزمون کانکور، سخت تلاش کرده بود ؛ اما اکنون با دنیایی از نامیدی مواجه است. سعدیه همچنان می افزاید، همه‌ی  دختران دیگر می‌خواستند با آموزش به کشور شان خدمت کرده و در پیش‌رفت و ترقی آن سهم بگیرند: «خیلی متاثر استم. روحیه‌ی خودم را از دست دادم. به جای‌گاهی که می‌خواستم برسم، نرسیدم. فعلا در سال ۱۴۰۳، قرار داریم یک‌بار دیگر امتحان کانکور گرفته میشه و باز بدون حضور ما، دخترانی که می‌خواستیم به جاهای خیلی بالا برسیم و به کشور خود خدمت کنم.


پس از به قدرت رسیدن دوباره  ا،ا،ا افغانستان به محدودیت‌های شدیدی به منظور محدود کردن زنان و دختران صادر کرد. در نخستین اقدام  آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را ممنوع کرد. در بیش از سه سال گذشته باوجود خواست‌های مکرر سازمان‌های بین‌المللی، جامعه‌ی جهانی و زنان ا،ا،ا اما این محدودیت‌ها را لغو نکرده است.

وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز