یکشنبه، 18 سنبله 1403

سازمان امنیت و همکاری اروپا نشستی در اترش برگزار کرد

زنان
شریک سازید:

سازمان امنیت و همکاری اروپا روز دوشنبه ۱۴ جواز

 

سازمان امنیت و همکاری اروپا روز (دوشنبه، ۱۴جوزا) نشست «حقوق زنان افغانستانی؛ مشکل منطقه‌ای با تاثیر جهانی» را به درخواست و مدیریت سفیر مقدونیه شمالی در سازمان امنیت و همکاری اروپا را در ویانا پایتخت اتریش، با حضور نمایندگان کشورهای مختلف از جمله ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه‌ی شورای حقوق بشر برای افغانستان؛ برگزار کرد.

اشتراک‌کنندگان نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا، از پیامدهای‌ بی‌توجهی به حقوق زنان و دختران در افغانستان هشدار داده و گفته‌اند که نقض حقوق زنان افغانستانی می‌تواند پیامدهای “منفی عمیق” بر منطقه و سازمان امنیت و همکاری اروپا داشته باشد.

اعضای این سازمان وضعیت زنان و دختران در حاکمیت ا،ا،ا  را وخیم توصیف کرده‌اند.

مشار ارشد سازمان امنیت و همکاری اروپا در مسایل جنسیتی، در این نشست گفته که مبارزه‌ی زنان و دختران در افغانستان برای حقوق‌شان مبارزه‌ی جهانی برای حقوق زنان است.

وی، اطمینان داده که این سازمان برای بهبود وضعیت زنان و دختران در افغانستان تلاش می‌کند.

منیژه‌ باختری، سفیر افغانستان در اتریش نیز در این نشست حضور داشته و در مورد وضعیت زنان و دختران در حاکمیت  ا،ا،ا  سخن‌رانی کرده است.

خانم باختری در شبکه‌ی اکس نوشته که وضعیت افغانستان پیامدهای غیرقابل انکاری برای جهان دارد. او، تاکید کرده این وضعیت تهدیدهای فزاینده‌ی امنیتی برای منطقه، سازمان امنیت و همکاری اروپا و فراتر از آنرا ایجاد می‌کند.

سفیر افغانستان در اتریش، بر حمایت از توان‌مندسازی زنان در افغانستان تاکید کرده و گفته که حمایت از زنان افغانستانی کمک مستقیم به مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جنایت‌های سازمان‌یافته می‌کند.

و اما ا،ا،ا  پس از به‌دست گرفتن قدرت در اگست ۲۰۲۱، با صدور بیش از ۵۰ فرمان، زنان و دختران محدود کرده است. زنان و دختران اکنون از ابتدایی‌ترین حقوق‌شان محروم‌اند. ا،ا،ا  نیز به نقض گسترده‌ی حقوق بشر متهم اند.

در نزدیک به سه سال گذشته، جامعه‌ی جهانی، سازمان‌های مختلف بین‌المللی و حقوق بشری از طالبان خواسته که محدودیت‌های موجود بر زنان را لغو کند. ا،ا،ا تاکنون هیچ‌یک از این خواسته‌ها را نپذیرفته و مدعی‌اند که حقوق زنان و دختران را مطابق با شریعت اسلامی تامین کرده‌اند.

سحر بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز