جمعه، 27 میزان 1403

یونیسکو؛ حفاظت از روزنامه‌نگاران زن برای دموکراسی بسیار مهم است

زنان
شریک سازید:

سازمان آموزشی علمی و فرهنگی

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل یا یونیسکو اعلام کرده که برای روزنامه‌ نگاران به‌ویژه خبرنگاران زن در افغانستان آموزش و منابع را برای گزارش‌دهی امن در مورد مسایل حیاتی فراهم می‌کند. این نهاد گفته که برای ۸۸۰خبرنگار در افغانستان آموزش می‌دهد که ۴۱.۵ درصد آنان زنان استند. از سوی دیگر برخی از روزنامه‌نگاران زن می‌گویند که محدودیت‌های طالبان در برابر آزادی بیان و کار خبرنگاری تشدید شده و آنان در معرض بی‌کاری قرار دارند. محدودیت‌ها ا،ا،ابر زنان باعث شده که بیش‌تر رسانه‌ها روزنامه‌نگاران زن را به کار استخدام نکنند.

یونیسکو با نشر پیامی در برگه‌ی اکس تاکید کرده است که حفاظت از روزنامه‌ نگاران برای دموکراسی بسیار مهم است.

این تاکید در حالی صورت می‌گیرد که پس از حاکمیت دوباره‌ی ا،ا،ا، آزادی بیان به شدت محدود شده و روزنامه‌ نگاران به‌ویژه خبرنگاران زن با تهدیدو سانسور مواجه‌اند.

یونیسکو گفته است که یک هزار و ۲۳۸ برنامه در مورد محتواهای که علاقه‌مندی عمومی به آنان زیاد است به خبرنگاران زن ارایه کده و هم‌چنان یک هزار و ۸۵۰ صنف‌های آموزش غیر رسمی را نیز به روزنامه‌نگاران برگزار کرده است.

یونیسکو از سوی دیگر افزوده که در چندین رادیو، از جمله هفت ایستگاه تحت رهبری زنان خبرنگاران زن را آموزش داده است.

اکنون اتحادیه‌ی اروپا و یونیسکو برای ۸۸۰ خبرنگار در افغانستان آموزش می‌دهد که ۴۱.۵ درصد آنان زنان استند.

این سازمان از طریق برنامه‌های آموزشی برای خبرنگاران دست‌رسی به اطلاعات را برای بیش از ۱۷ میلیون نفر را فراهم کرده که دست‌کم ۵.۱ میلیون نفر آنان زنان می‌باشند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل گفته است که برای حمایت از تاب‌آوری رسانه‌های افغانستان و مبارزه با مصونیت از مجازات تلاش می‌کند. به گفته‌ی یونیسکو این ابتکار به روزنامه نگاران، به‌ویژه زنان، آموزش و منابعی را برای گزارش امن در مورد مسایل حیاتی توان‌مند می‌کند.

براساس خبرنامه‌، یونیسکو و اتحادیه‌ی اروپا تلاش دارند که در افغانستان با مصونیت از مجازات حملات در برابر روزنامه‌ نگاران مقابله کرده، رسانه‌های آزاد و مستقل را ترویج و دست‌رسی به اطلاعات دقیق را تضمین کنند.

آزادی مطبوعات یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای دو دهه‌ی گذشته در افغانستان به‌شمار می‌رفت که پس از حاکمیت ا،ا،ا آهسته‌آهسته در حال از بین رفتن است.
پس از به دست گرفتن فدرت ا،ا،ا محدودیت‌های شدید بر کار رسانه‌ای و خبرنگاران وضع کرده است. زنان روزنامه‌نگار از این محدودیت‌ها بیش‌تر آسیب را متحمل شده‌اند؛ طوری‌که ۸۲ درصد خبرنگاران زن وظیفه‌های شان را از دست داده‌اند. 
ا،ا،ا بر خبرنگاران زن محدودیت‌های شدیدتری وضع کرده که در نتیجه‌ی این سیاست‌ها خبرنگاران زن از پوشش خبری برنامه‌های رسمی ا،ا،ا گشت‌وگذار آزادنه در فضاهای عمومی، گفت‌وگو با مقام‌های این گروه با محدودیت‌های بیش‌تر مواجه‌اند.

برخی از خبرنگاران زن در گفت‌وگو با خبرگزاری راحیل  گفته‌اند که این محدودیت‌ها باعث شده است که آنان به اطلاعات دست‌رسی نداشته باشند. این روند باعث شده که برخی از روزنامه‌نگاران زن وظیفه‌های شان را ترک کنند و یا سازمان‌های رسانه‌ای آنان را از کار اخراج می‌کنند.

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز