یکشنبه، 18 سنبله 1403

برگزاری آخرین آزمون کانکور بدون دختران افغان برگزار شد

زنان
شریک سازید:

آخرین مرحله آزمون کانکور

آخرین مرحله‌ی آزمون کانکور ۱۴۰۳ بدون حضور دختران در کابل برگزار شد. برای دومین سال متوالی‌ست که این آزمون در غیاب دختران برگزار می‌شود. در سال‌های آخیر جمهوری اشتراک دختران در آزمون‌ کانکور رشد چشم‌گیری داشت و چند بار دختر مقام نخست ازمون کانکور را نیز به‌دست آورده بودند. دخترانی که از آموزش محروم اند، این روند را «غم‌انگیز» عنوان کرده و از سازمان ملل متحد می‌خواهد که به‌جای «معامله و تعامل» با طالبان به وضعیت زنان و دختران در حاکمیت این گروه توجه کند.

فرزانه الهام، پیش از حاکمیت طالبان از یکی از مکتب‌های دولتی شهر کابل فارغ شده است. او برای کسب نمره‌ی بهتر تصمیم می‌گیرد که یک سال پس از پایان درس‌های مکتب‌اش، صنف‌های پیش کانکوری را سپری کند. اما حاکمیت دوباره‌ی طالبان به فرزانه فرصت سپری کردن آزمون کانکور را نمی‌دهد.

به گفته‌ی خودش او یک سال را سخت تلاش کرده است که در این آزمون سراسری شرکت کرده و درجه‌ی خوبی را به‌دست آورد. فرزانه، دوست داشت که در یکی از رشته‌های پزشکی دانش‌گاه طبی کابل کامیاب شود. به گفته‌ی خودش از زمانی‌که خودش را می‌شناسد داکتر شدن برایش رویایی بزرگ شده و برای تحقق این هدف‌اش شب و روز درس خوانده است.

فرزانه، این اقدام طالبان را «غم‌انگیز و ناعادلانه» عنوان می‌کند. وی هم‌چنان با ادامه‌ی این وضعیت نگران آینده‌ی خود و دختران دیگری‌ست که از همه‌ی حقوق شان محروم استند. او می‌گوید با این وضعیت بیش‌تر دختران خانه‌نشین شده و آنان هیچ راهی جز ازدواج ندارند و بیش‌تر این ازدواج‌ها اجباری و به خواست دختران نیست.

بانو الهام می‌گوید: «واقعا خیلی ناراحت کننده است که ما هیچ حقی در این کشور نداریم. ما هم انسان استیم. سازمان ملل باید بر طالبان فشار بیاره. در ای سه سال وضعیت هر روز بدتر از دیروز میشه».

طالبان اکنون برای دومین سال متوالی به بانو الهام و هزاران دختر دیگری که در انتظار آزمون کانکور بودند؛ اجازه‌ی شرکت در این آزمون سراسری را ندادند. اداره‌ی ملی امتحانات روز (جمعه، ۲۲ سرطان)، آخرین دور آزمون کانکور ۱۴۰۳ را در ولایت کابل از پسران گرفت.

عبدالباقی حقانی، سرپرست اداره‌ی ملی امتحانات طالبان، در مرحله‌ی پایانی آزمون کانکور امسال گفته است که نتیجه‌ی نهایی آزمون کانکور تا ده روز آینده اعلام می‌شود.

حقانی مدعی شده که امسال آمار شرکت کنندگان کانکور نسبت به سال‌های پیشین بیش‌تر است. این در حالی‌ست که از ولایت‌های مختلف گزارش داده شده که امسال میزبان علاقه‌مندان آزمون کانکور کم‌رنگ بوه است. آقای حقانی گفته از آن‌‎جایی که شمار داوطلبان خیلی زیاد بود، آن‌ها آزمون کانکور را در پنج مرحله برگزار کردند و در نتیجه بیش‌از صد هزار نفر از داوطلبان اشتراک کردند.

مدینه، باشنده‌ی شهر مزار شریف، در ۱۴۰۱ از مکتب فارغ شده است. او نیز براساس سیاست‌های طالبان از شرکت در آزمون کارنکور و ادامه‌ی درس‌هایش محروم مانده است. این دانش‌آموز می‌گوید که پس از تغییر نظام سیاسی در افغانستان او و دختران دیگر در بی‌سرنوشتی قرار دارند. به گفته‌ی وی با دوام این وضعیت آنان نمی‌توانند به هدف‌ها و رویاهای شان دست یابند.

این دانش‌آموز در مورد محرومیت از آموزش چنین می‌گوید: «خیلی متاثر استیم. تمام روحیه‌ی خود را از دست دادیم. به جای‌گاه‌های که می‌خواستیم نرسیدیم. فعلا که در سال ۱۴۰۳، قرار داریم؛ یک‌بار دیگر امتحان کانکور گرفته می‌شه و باز بدون حضورداشت ما دخترانی که می‌خواستیم به جاهای خیلی بالای برسیم و به کشور خود خدمت کنیم. به خاطر مکتوبی که این‌ها دادند، ما نمی‌توانیم به جاهای درستی برسیم. تمام دختران منتظر این استند که چه وقت می‌توانند به آرزوهای شان برسند».

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز