جمعه، 27 میزان 1403

۳۵ درصد از زنان افغان مبتلا به مواد مخدر است

گزارش
شریک سازید:

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است

سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرده است که با همکاری بخش زنان سازمان ملل متحد در افغانستان به زنان و کودکان مبتلا به اختلال‌های مصرف مواد مخدر کمک می‌کند تا دوباره در جامعه ادغام شوند.

سازمان جهانی بهداشت با نشر گزارشی نوشته به زنانی که به اختلال‌های ناشی از مصرف مواد مخدر مبتلا اند از طریق بسته‌های جامع خدمات حفاظتی، درمان اختلال‌های مصرف مواد مخدر و خدمات بهداشت روان حمایت می‌کند.

هم چنان در این گزارش آمده است. که افغانستان ده‌ها سال‌ است که مشکل عمده‌ی مصرف مواد مخدر داشته که این وضعیت با درگیری‌های مداوم و بی‌ثباتی بدتر شده است.  

براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به چهار میلیون نفر که حدود ۱۰ درصد از جمعیت افغانستان تخمین زده می‌شود، تحت تاثیر اختلا‌ل‌های مواد مخدر قرار دارند.


این سازمان، در بخشی از گزارش افزوده است که با این ابتکار روی‌کرد جامع و حساس تلاش می‌کند که دست‌رسی به خدمات یک‌پارچه‌ی سلامت روان، حمایت‌های روانی و ارایه‌ی خدمات با کیفیت درمان اختلا‌ل‌های مصرف مواد مخدر را برای زنان تضمین کند. سازمان جهانی بهداشت هم‌چنان در این پروژه، ظرفیت‌های کارکنان کلیدی سلامت روان را در مرکزهای هدف‌مند برای ارایه‌ی خدمات مرتبط با جنسیت و آسیب‌های روانی را افزایش می‌دهد.

داکتر ادوین سنیزد سالوادور، نماینده‌ی سازمان جهانی بهداشت در افغانستان گفته است: “با اولویت دادن به نیازهای زنان و کودکان، مابرای ارتقاص صحت عامه در افغانستان و ایجاد یک جامعه‌ی انعطاف‌پذیرتر که در آن همه دست‌سی برابر به سلامت داشته باشند؛ تلاش می‌کنیم”.

نماینده‌ی سازمان جهانی بهداشت هم‌چنان گفته است که شیوع اختلال‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در میان زنان و کودکان نیاز فوری به توجه در این بخش را دارد.

از سوی دیگر  آلیسون داویدیان، نماینده‌یبخش زنان سازمان ملل متحد در افغانستان نیز بر ضرورت کمک‌رسانی به زنان و کودکانی که دچار اختلال‌های ناشی از مواد مخدر اند؛ تاکید کرده است.

براساس آخرین آمار سازمان ملل متحد، بین یک تا دو میلیون نفر در افغانستان به مواد مخدر مبتلا اند که حدود ۳۵ درصد آنان زنان است.


وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز