دوشنبه، 26 سنبله 1403

فراغت ۳۰۰ صد تن از دختران و زنان از خیاطی بنیاد قطره

زنان
شریک سازید:

هر چند کار و تحصیل از اساسی ترین حقوق شهروندی


هرچند کار و تحصیل؛ اساسی‌ترین حقوق شهروندی می باشد. اما زنان و دختران از این حقوق محروم اند. آینده‌ی مبهم آموزشی و کاری، دختران را وا داشته که به کارهای صنایع‌دستی رو آورند. یک بنیاد خیریه، می‌گوید که برای ۳۰۰ دختر در کابل، زمینه‌ی آموزش خیاطی و کار در این بخش را فراهم کرده است.

این نهاد خیریه موسوم به “قطره” با نشر گزارش تصویری می‌گوید که در سه سال گذشته برای صدها دختر و زن زمینه‌ی آموزش خیاطی را فراهم کرده است.

در سومین دور از آموزش‌های این بنیاد، ۳۰۰ دختر حرفه‌ی خیاطی را فرا گرفته است.

هدف از برگزاری این دوره‌های آموزشی، ایجاد زمینه‌های کاری برای زنان گفته شده تا آنان بتواند با کار کردن در این بخش کسب درآمد کنند.

دخترانی که در این آموزش‌گاه مصروف کار و آموزش استند، از فراهم شدن چنین برنامه‌ها ابراز خرسندی می‌کنند.

یکی از از دختران در حالی‌که از ادامه‌ی ممنوعیت آموزشی در افغانستان ابراز ناراحتی می‌کند؛ اما می‌گوید که کارهای صنایع‌دستی برای آنان مصروفیت خوب هم‌چنان منبع درآمد است.
ا،ا،ا  پس از به دست گرفتن قدرت دوباره  آموزش و کار را برای دختران و زنان ممنوع کرد.

دختران در سه سال گذشته، تلاش کردند که از راه‌های چون صنایع‌دستی کسب درآمد کرده و حضور شان را در اجتماع حفظ کنند.

در سه سال گذشته برخی از نهادهای امدارسان و دفترهای سازمان ملل نیز تلاش کرده که برای زنان از طریق صنایع‌دستی، تجارت‌های کوچک و متوسط زمینه‌ی کار را فراهم کند.

قابل ذگر است، که ا،ا،ا  کار زنان در نهادهای داخلی و بین‌المللی را ممنوع کرده؛ اما کار زنان در بخش‌های خصوصی را ممنوع نکرده، با آن‌هم کار زنان در این بخش‌ها از محدودیت‌های کلی ا،ا،ا  متاثر شدند.

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز