دوشنبه، 26 سنبله 1403

تلاش سازمان ملل برای خودکفای زنان بازمانده از کار در افغانستان

زنان
شریک سازید:

در آستانه‌ی سومین سال از ممنوعیت کاری زنان تحت گروه حاکم

در آستانه‌ی سومین سال از ممنوعیت کاری زنان تحت گروه حاکم ، برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد از حمایت خود از ۶۴ زن در ۵۰ شغل جدید در سراسر افغانستان، خبر داد.

برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل، روز (چهارشنبه، ۱۷ اسد) با نشر مطلبی در برگه‌ی اجتماعی اکس‌اش نگاشته که بیش‌از ۳‌ هزار و ۳۸۰ روز کاری برای زنان ایجاد کرده تا امرار معاش کنند.

این نهاد هدف از ایجاد این زمینه‌های کاری را برای زنان، افزایش عواید در بین آنان و در نتیجه توسعه‌ی روستایی در منطقه‌های مختلف افغانستان عنوان کرده‌است. “تلاش کردیم تا مانند منطقه‌ی “ارغندی” ولسوالی پغمان در کابل، مردم افغانستان به‌ویژه زنان در دیگر قسمت‌های این کشور نیز به خودکفایی برسند”.

هم‌چنان در ادامه‌ی این مطلب آمده‌‌است که برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل، این کمک‌ها را برای وضعیت اقتصادی بهتر زنان، با حمایت و هم‌کاری کشور جاپان انجام داده‌است.

گفتنی‌ست که ا،ا،ا هر سه سال گذشته، کار زنان در نهادهای داخلی و بین‌المللی را ممنوع کرده؛ اما کار زنان در بخش‌های خصوصی را ممنوع نکرده، با آن‌هم کار زنان در این بخش‌ها از محدودیت‌های زیادی  متاثر شده است

در سه سال گذشته بیشتری از نهادهای امدارسان و دفترهای سازمان ملل نیز تلاش کرده که برای زنان از طریق صنایع‌دستی، تجارت‌های کوچک و متوسط زمینه‌ی کار را فراهم کند.

قابل ذکر است. که چند روز پیش نیز برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل متحد برای بیش‌از ۴۷۰ زن و مرد در روستای “چاهک” ولسوالی انجیل ولایت هرات در زمینه‌ی کاهش خطر بلا‌های طبیعی، دوره‌های آموزشی برگزار کرد.
وحیده بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز