پنج‌شنبه، 29 سنبله 1403

نشست زنان در آلبانیا به هدف «توقف آپارتاید جنسیتی» آغاز شد

گزارش
شریک سازید:

این نشست که بزرگترین سران حقوق بشر و مدافعان حقوق زنان در سه سال اخیر است

این نشست که «بزرگ‌ترین» نشست سران حقوق بشر و مدافعان حقوق زنان در سه سال اخیر است، امروز، چهارشنبه، ۲۱ سنبله، در شهر «تیرانا»، پایتخت آلبانیا برگزار شده است.

رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور زنان افغانستان، ایگلی حسنی، وزیر امور خارجه‌ی آلبانیا و چندین دیپلومات ارشد اروپایی از جمله سخنر‌انان این نشست هستند.

شرکت‌کننده‌ها در این گردهمایی، خواستار توقف «آپاتاید جنسیتی» در افغانستان و تقویت صدای زنان افغانستانی در برابر سیاست‌های طالبان شده‌اند.

ایگلی حسنی، وزیر امور خارجه‌ی آلبانیا، سخن‌ران افتتاحیه این نشست بوده است.

وزیر خارجه‌ی آلبانیا می‌گوید که هر شهروند افغانستانی به ویژه زنانی که به کشور ما بیایند با امکانات محدودی که در دست داریم از آنان میزبانی می‌کنیم.

در همین حال، رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا در امور زنان افغانستان، نیز در این نشست سخن‌رانی کرده و گفته است؛ طالبان با اعمال محدودیت‌های جدید به سیاست‌های خود در دهه‌ی ۹۰ بازگشته و این گروه لفاظی‌های امیدوارکننده خود را کنار گذاشته است.

فوزیه کوفی، عضو مجلس نمایندگان حکومت پیشین افغانستان و یکی از برگزارکنندگان این نشست نیز در سخن‌رانی خود گفته است: «ما در این نشست فضایی را ایجاد کرده‌ایم که در آن افکار خود را روی هم گذاشته تا دورنمای زنان در آینده‌ی افغانستان را ترسیم کنیم».

خانم کوفی با اشاره به محدودیت‌های طالبان علیه زنان، قانون «امر به معروف و نهی از منکر» این گروه را آخرین ضربه بر زنان افغانستان دانست.

با این حال، هیدر بار، معاون بخش زنان در دیده‌بان حقوق بشر، این نشست را مهم دانسته و گفته است: «زنان افغانستانی در حال ساختن قدرت سیاسی خود هستند».

به‌گفته‌ی خانم بار، آنان (زنان افغانستانی) نه تنها طالبان، بلکه جامعه‌ی بین‌المللی و سازمان ملل متحد را به خاطر تعهدات‌شان برای حمایت از حقوق زنان و دختران پاسخ‌گو خواهند بود».

این نشست به رهبری دولت آلبانی و هم‌کاری وزارت امور خارجه‌ی این کشور و توسط «زنان برای افغانستان (WFA)» با هم‌کاری دولت‌های اسپانیا و سویس با حضور ۱۲۰ زن افغانستانی، برگزار شده است که در دو روز دیگر نیز ادامه خواهد داشت

وحیده بیات 

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز