جمعه، 27 میزان 1403

ابراز نگرانی اعضای سازمان ملل از نقض حقوق زنان در افغانستان

گزارش
شریک سازید:

نماینده های برخی از کشورها در نشست سازمان ملل متحد

نماینده‌های برخی از کشورها در نشست سازمان ملل متحد درباره اوضاع زنان افغانستان، از نقض حقوق زنان افغان ابراز نگرانی کرده و خواستار تامین حقوق زنان شده‌اند.

این نشست از سوی سازمان ملل متحد با حضور نماینده‌های دایمی برخی از کشور‌ها در سازمان ملل و جامعه مدنی درباره چگونگی پشتیبانی جامعه جهانی در امر تامین حقوق اساسی زنان در افغانستان برگزار شده بود.

در این نشست نماینده شماری از کشورها تاکید بر پشتیبانی از زنان در افغانستان کرده‌اند.

در همین حال، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد نیز در این نشست از نقض حقوق زنان در افغانستان انتقاد کرد.

نصیراحمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل گفت: «سازمان ملل متحد یک میکانیزم دقیق نظارت و پاسخ‌گویی را ایجاد کند تا خشونت علیه زنان را مستندسازی نماید. آینده افغانستان بدون حضور زنان متصور نیست و زنان ستون فقرات جامعه ما را تشکیل می‌دهد.»

با این حال، رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان و حقوق بشر در این نشست گفته است: «ما باید از تمام ابزارهای پاسخ‌گویی متفاوت که بتواند در این شرایط موثر واقع شود، استفاده کنیم و ما باید متحدانه یک پیام درست به مردم افغانستان داشته باشم.»

از سوی‌هم. نماینده‌های کشورهای چون جمهوری دومینیکن، البانیا، شیلی، یونان و مالت نیز بر تامین حقوق زنان در افغانستان تاکید کردند.

آلفانوس بلانکو نماینده جمهوری دومینیکن در سازمان ملل گفته است: «زمانی بود که زنان حق کار و آموزش را داشتند؛ اما حالا خاموش و قابل دید نیستند و وقت آن فرا رسیده که از گفتار به عمل رو آوریم.»

پائولا نارواز نماینده دایمی شیلی در سازمان ملل می‌گوید: «زنان و دختران افغان باید بدانند که تنها نیستند و جامعه جهانی آن‌ها را فراموش نکرده. تعهد ما برای مبارزه آن‌ها به‌خاطر کرامت انسانی، عدالت و برابری استوار است.»

این در حالی است که امارت اسلامی در سه سال گذشته همواره بر تامین بودن حقوق تمامی شهروندان کشور به‌ویژه زنان و دختران در چارچوب شریعت اسلامی تاکید کرده بود.

وحیده بیات 

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز