سه‌شنبه، 01 عقرب 1403

محرومیت از تحصیل زنان را به سوی شغل های دیگر برده است

گزارش
شریک سازید:

 

بنیاد خیریه‌ی قطره، روز (یک‌شنبه، ۲۹ میزان) با نشر مطلبی در حساب کاربری اکس‌اش نگاشته که این بنیاد پنجمین دوره‌ی فراغت زنان از هنر خیاطی را در کابل جشن گرفته است.

این بنیاد نوشت: “ما در حالی فراغت این زنان را جشن می‌گیریم که اکثریت زنان در افغانستان از فرصت‌های شغلی منظم و حضور مستمر و همه‌جانبه در جامعه محروم هستند”.

بنیاد خیریه‌ی قطره می‌افزاید که شمار زیادی از این زنان تنها نان‌آور خانواده‌های خود هستند و می‌توانند با این هنر کسب درآمد کنند.

“دوره‌های آموزشی ما شامل صنف‌های خیاطی، بورسیه‌های آموزشی، پرستاری و کمک مستقیم به زنان بی‌بضاعت است. هدف ما این است که دانش‌آموزان پس از فراغت به حداقل استقلال مالی برسند و بخشی از نیاز‌های مادی و خانواده‌گی آنان برطرف شود”.

هم‌چنان این بنیاد با اشاره به محدودیت‌های زنان در افغانستان می‌گوید که “متاسفانه محدودیت‌ها و عدم امکان رشد و بالندگی برای نیمی از جامعه‌ی افغانستان هم‌چنان ادامه دارد. ما بنابر نیاز‌های فعلی زنان و دختران و به هدف ایجاد شغل برای آنان این برنامه‌ها را ادامه می‌دهیم”‌.

گفتنی‌ست که طالبان پس از به‌دست گرفتن قدرت در افغانستان، آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را ممنوع کرده است. این گروه هم‌چنان کار زنان در نهادهای دولتی، غیردولتی و حتا دفترهای سازمان ملل را منع کرد.

پس از این ممنوعیت‌ها در سه سال گذشته شمار زیادی از دختران و زنان به خیاطی و تجارت‌های کوچک و متوسط رو آورده‌اند؛ اما با آن‌هم کار زنان در بخش‌های خصوصی نیز از فرمان‌های محدودکننده‌ی طالبان متاثر شده است. از سوی دیگر زنان هنرپیشه با کم‌بود و یا نداشتن بودجه‌ی کافی برای سرمایه‌گذاری و یا راه‌اندازی هنر شان، مواجه‌اند. این زنان به بازارهای ملی و بین‌المللی نیز دست‌رسی ندارند.

واما چندی پیش برنامه‌ی جهانی غذا در افغانستان نیز جهت استقلالیت مالی زنان، برای شماری از زنان و دختران زمینه‌ی آموزش خیاطی را فراهم و هم‌چنان برای آنان چرخ‌های خیاطی نیز توزیع کرد.


سحر بیات

رسانه‌ی راحیل

راحیل نیوز